‘Wat is een seinstoring? En waarom komen ze zo vaak voor?’

Iedere week gaan we op dit weblog in op een veelgestelde vraag over het spoor. Je kunt je vragen hier stellen. We gaan binnen ProRail op zoek naar een passend antwoord.
Treinstel met voorsein
Treinstel met voorsein

Wat is een seinstoring? En waarom komen ze zo vaak voor?’

Antwoord van ProRail door Jaap Prins, Railverkeerskundige:

Bij een seinstoring is niet het lampje in het sein kapot, maar is er een probleem dat op meerdere punten kan zijn ontstaan. Van het punt waar het sein gegeven wordt (in de verkeersleidingspost) tot het punt waar het sein moet worden getoond (het daadwerkelijke sein op de spoorbaan). Een seinstoring kan verschillende storingen omvatten: alle storingen die te maken hebben met de infrastructuur zelf. Het gevolg van alle storingen is wel hetzelfde: het sein blijft op rood staan en treinverkeer is vanwege veiligheid niet of minder mogelijk.

Seinstoring

Een seinstoring kan ontstaan door meerdere factoren: bijvoorbeeld een kapot wissel; een storing in een beveiligingssysteem; een storing in de systemen van de verkeersleiding, een storing in de stroomtoevoer, een kabelbreuk, noem maar op. Voor onze verkeersleiding gelden al deze storingen als seinstoringen. Het is niet zo dat er echt iedere dag een seinstoring is. Het Nederlandse spoor behoort met 6.500 reizigers- en goederentreinen per dag tot één van de drukst bereden spoorwegnetwerken ter wereld. Doordat het begrip 'seinstoring' zoveel omvat, is het de meest voorkomende genoemde reden voor vertragingen.

Files op het spoor

Bij een seinstoring is het niet mogelijk om treinen door te laten rijden; de treinen mogen namelijk echt niet door rood rijden. Hierdoor wordt het hele treinverkeer dus onmogelijk. Er ontstaan dan opstoppingen in het treinverkeer; een soort van files op het spoor. Dan kan de hele dienstregeling van het personen- en goederenvervoer dus behoorlijk in het honderd lopen.

Dag in dag uit bezig voor betrouwbaar spoor

We zijn continu bezig met het verbeteren van onze systemen om verstoringen te voorkomen. Toch blijft techniek altijd gevoelig. We nemen veel maatregelen om het spoor te onderhouden. Aan de ene kant door preventief onderhoud, het gebruiken van betere materialen die minder snel storen. Aan de andere kant proberen we de rails zó te ontwerpen dat er een minimaal aantal wissels nodig zijn om treinen te laten afbuigen en afslaan. Het is onze ambitie om het spoor nóg betrouwbaarder te maken, daar zijn we dag in dag uit mee bezig. We zijn daar nooit mee klaar, we willen altijd blijven verbeteren.

Storingen treinverkeer

Op prorail.nl/storingen vind je meer informatie en animatievideo's die uitleggen wat er gebeurt bij onder andere seinstoringen, overwegstoringen en storingen door weersomstandigheden.

Gepubliceerd op