Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Van vrijdag 4 maart tot maandag 9 mei werkt onze aannemer Swietelsky 9 weken aan het spoor tussen Heerlen en Landgraaf. In opdracht van de provincie Limburg verdubbelt ProRail het spoor om daarmee ruimte te geven voor twee reizigerstreinen van Arriva die per uur over de landsgrenzen naar Duitsland gaan vanaf Maastricht naar Aachen Hauptbahnhof. Zo wordt het makkelijker om over de grens te wonen, werken, studeren en te winkelen.
Swietelsky verdubbelt het spoor tussen de stations Heerlen en Landgraaf. Daarvoor passen we een aantal spoorviaducten aan. Voor de Spoorstraat in Landgraaf en de Spoordamstraat in Heerlen zijn de afgelopen maanden twee nieuwe viaducten gebouwd. Deze worden respectievelijk op 19 maart en 23 maart verplaatst naar de juiste plek.
Ook worden de viaducten aan de Euregioweg en de Melcherstraat voorbereid op de verdubbeling.
We plaatsen op diverse locaties keerwanden langs het spoor om de verbreding van het spoortalud uit te kunnen voeren.
Het bestaande spoor zal op een paar plekken iets worden opgeschoven en waar nodig vernieuwd. We maken het baanlichaam gereed om vervolgens het tweede spoor aan te leggen naast het huidige spoor op het talud en op de viaducten. Ook passen wij de bestaande bovenleiding aan en bouwen wij nieuwe bovenleiding voor het nieuwe spoor.
We bouwen nieuwe perrons op de stations van Heerlen en Landgraaf en passen het meubilair aan. Op verzoek van de gemeente voeren we op station Landgraaf aanvullende werkzaamheden uit om de stations meer toegankelijk te maken voor iedereen omdat Iedereen zelfstandig met de trein moet kunnen reizen. Ook als je reist met een kinderwagen, bagage, een rolstoel of als je een functionele beperking hebt.
Bouwen zonder hinder is helaas niet mogelijk. Omwonenden van het spoor kunnen hinder – in de vorm van geluid, licht en stof - ondervinden van de werkzaamheden. We proberen deze hinder zoveel mogelijk te beperken. We voeren de werkzaamheden bijvoorbeeld zoveel mogelijk overdag uit tussen 07.00 en 19.00 uur, met een mogelijke uitloop tot 23.00 uur.
Van vrijdag 4 maart tot maandag 9 mei is er geen treinverkeer mogelijk tussen Heerlen en Aken en niet tussen Heerlen en Kerkrade Centrum. Dat betekent dat de reizigers – ook die van alle tussengelegen station op deze trajecten- gedurende deze periode gebruik moeten maken van treinvervangend vervoer dat Arriva aan zal bieden.
De reizigers met een bestemming op het traject vanuit Heerlen richting Kerkrade-Centrum of Aachen stappen in Heerlen over op vervangend vervoer. De reiziger die vanaf Maastricht de eindbestemming Aachen heeft, kan als alternatief ook kiezen voor snelbuslijn 350 die de beide steden direct verbindt.
Voor actuele treintijden raden wij aan voor vertrek de reisplanner te checken.
Vanwege de veiligheid en de beschikbare ruimte rond de werkzaamheden aan de viaducten en de spoorbaan sluiten we wegen (gedeeltelijk) en onderdoorgangen tijdelijk af voor alle weggebruikers.
Afsluitingen en omleidingen Heerlen:
Afsluitingen en omleidingen Landgraaf:
We voeren zoveel mogelijk materiaal aan via het spoor. Vanwege de hoedanigheid en afkomst van de materialen is dit helaas niet altijd mogelijk. Met de gemeente Heerlen is afgesproken dat de transporten naar en van het werkterrein aan de Glas mij-weg plaatsvinden via de route Mijnspoorweg – Groene Boord – Schaesbergerweg (of andersom). Dit is een veilige route die ook na het afsluiten van de overweg Glas mij-weg toegankelijk blijft. Ook in Landgraaf is een bouwroute afgesproken om materiaal aan en af te voeren naar en van het bouwterrein: via de Baron de Rosenlaan. We proberen bouwverkeer over de weg zoveel mogelijk te beperken.
Hoewel we een groot deel van de spoorverdubbeling in deze negenweekse buitendienststelling uitvoeren, zijn de werkzaamheden op maandag 9 mei nog niet klaar. Het is echter niet meer nodig om het treinverkeer stil te leggen. Na 9 mei herstellen we de bouwterreinen aan de Glas mij-weg en de Quaedvlieglaan en richten deze in volgens de afspraken die we met de gemeente en omwonenden hebben gemaakt. In het najaar van 2022 planten we bomen en struiken terug ter compensatie van het eerder verwijderde groen. Ook werken we na de buitendienststelling de restpunten af. Oplevering van de spoorverdubbeling – de definitieve afronding van het project – vindt eind dit jaar plaats.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.