: Werkzaamheden Heerlen-Landgraaf
Wat gaan we doen?
Van vrijdag 4 maart tot maandag 9 mei werkt onze aannemer Swietelsky 9 weken aan het spoor tussen Heerlen en Landgraaf. In opdracht van de provincie Limburg verdubbelt ProRail het spoor om daarmee ruimte te geven voor twee reizigerstreinen van Arriva die per uur over de landsgrenzen naar Duitsland gaan vanaf Maastricht naar Aachen Hauptbahnhof. Zo wordt het makkelijker om over de grens te wonen, werken, studeren en te winkelen.
Viaducten (op 19 en op 23 maart)
Swietelsky verdubbelt het spoor tussen de stations Heerlen en Landgraaf. Daarvoor passen we een aantal spoorviaducten aan. Voor de Spoorstraat in Landgraaf en de Spoordamstraat in Heerlen zijn de afgelopen maanden twee nieuwe viaducten gebouwd. Deze worden respectievelijk op 19 maart en 23 maart verplaatst naar de juiste plek.
Ook worden de viaducten aan de Euregioweg en de Melcherstraat voorbereid op de verdubbeling.
Keerwanden
We plaatsen op diverse locaties keerwanden langs het spoor om de verbreding van het spoortalud uit te kunnen voeren.
- Heerlen: Limaweg, Spoordamstraat/Leenhofstraat (beide noordzijde spoor);
- Landgraaf: Patronaatstraat, Rector Meussenstraat (beide noordzijde), Leenstraat (zuidzijde).
Spoorwerkzaamheden
Het bestaande spoor zal op een paar plekken iets worden opgeschoven en waar nodig vernieuwd. We maken het baanlichaam gereed om vervolgens het tweede spoor aan te leggen naast het huidige spoor op het talud en op de viaducten. Ook passen wij de bestaande bovenleiding aan en bouwen wij nieuwe bovenleiding voor het nieuwe spoor.
Stations
We bouwen nieuwe perrons op de stations van Heerlen en Landgraaf en passen het meubilair aan. Op verzoek van de gemeente voeren we op station Landgraaf aanvullende werkzaamheden uit om de stations meer toegankelijk te maken voor iedereen omdat Iedereen zelfstandig met de trein moet kunnen reizen. Ook als je reist met een kinderwagen, bagage, een rolstoel of als je een functionele beperking hebt.
Wat zijn de gevolgen?
Bouwen zonder hinder is helaas niet mogelijk. Omwonenden van het spoor kunnen hinder – in de vorm van geluid, licht en stof - ondervinden van de werkzaamheden. We proberen deze hinder zoveel mogelijk te beperken. We voeren de werkzaamheden bijvoorbeeld zoveel mogelijk overdag uit tussen 07.00 en 19.00 uur, met een mogelijke uitloop tot 23.00 uur.
Treinverkeer
Van vrijdag 4 maart tot maandag 9 mei is er geen treinverkeer mogelijk tussen Heerlen en Aken en niet tussen Heerlen en Kerkrade Centrum. Dat betekent dat de reizigers – ook die van alle tussengelegen station op deze trajecten- gedurende deze periode gebruik moeten maken van treinvervangend vervoer dat Arriva aan zal bieden.
- De trein tussen Sittard-Kerkrade Centrum, gaat dan dus niet verder dan Heerlen.
- De trein tussen Maastricht en Aachen Hauptbahnhof, gaat niet verder dan Heerlen.
De reizigers met een bestemming op het traject vanuit Heerlen richting Kerkrade-Centrum of Aachen stappen in Heerlen over op vervangend vervoer. De reiziger die vanaf Maastricht de eindbestemming Aachen heeft, kan als alternatief ook kiezen voor snelbuslijn 350 die de beide steden direct verbindt.
- 30 april tot en met 3 mei: aangepaste vertrektijden op het traject Heerlen -Sittard
Gedurende deze periode zijn er minder perrons beschikbaar op station Heerlen. Daardoor verandert de dienstregeling van de trein tussen Heerlen-Sittard. - 4 mei tot en met 8 mei: geen treinen op traject Valkenburg-Heerlen en Sittard- Heerlen
In de laatste vijf dagen van deze buitendienststelling wordt er op het station van Heerlen gewerkt. Daardoor kunnen er geen treinen rijden dan tussen Valkenburg en Heerlen en niet tussen Sittard en Heerlen Op deze trajecten wordt vervangend vervoer ingezet. Arriva biedt busvervoer gericht op de tussenstations. Reizigers van- en naar de stations Klimmen-Ransdaal en Schin op Geul reizen met een pendelbusje vanuit Valkenburg. In deze periode rijdt ook de NS intercity niet tussen Heerlen en Sittard. NS zet een vervangende snelbus in.
Voor actuele treintijden raden wij aan voor vertrek de reisplanner te checken.
Wegverkeer
Vanwege de veiligheid en de beschikbare ruimte rond de werkzaamheden aan de viaducten en de spoorbaan sluiten we wegen (gedeeltelijk) en onderdoorgangen tijdelijk af voor alle weggebruikers.
Afsluitingen en omleidingen Heerlen:
- Overweg Willemstraat: afgesloten voor alle verkeer vanaf donderdag 10 maart tot en met vrijdag 8 april.
- Glas mij-weg en Spoordamstraat: op vrijdag 4 maart sluiten we de overweg aan de Glas mij-weg definitief af voor alle verkeer. Kort daarna verwijderen we de overweg in zijn geheel. Vanaf 4 maart verandert daarmee de route:
- Gemotoriseerd verkeer rijdt voortaan via de Groene Boord of de Euregioweg.
- Langzaam verkeer: fietsers en voetgangers kunnen tussen vrijdag 4 tot en met zondag 6 maart gebruik maken van het spoortunneltje in de Spoordamstraat. Daarna slopen we dit tunneltje. Maandag 7 maart gaat de omleidingsroute via de Groene Boord in. Vanaf donderdag 5 april maken voetgangers gebruik van de nieuwe onderdoorgang in de Spoordamstraat. We maken onder het nieuwe viaduct voorzieningen voor fietsers en voetgangers om tot het einde van het project het spoor via deze route te kruisen.
Afsluitingen en omleidingen Landgraaf:
- Onderdoorgang Spoorstraat: afgesloten voor alle verkeer vanaf maandag 21 februari tot en met zondag 24 april.
- Leenstraat: afgesloten voor alle verkeer vanaf maandag 7 maart tot en met zondag 17 april.
- Viaduct Euregioweg: hier geldt tot en met zondag 24 april een rijbaanversmalling en een aangepaste snelheid.
Bouwverkeer
We voeren zoveel mogelijk materiaal aan via het spoor. Vanwege de hoedanigheid en afkomst van de materialen is dit helaas niet altijd mogelijk. Met de gemeente Heerlen is afgesproken dat de transporten naar en van het werkterrein aan de Glas mij-weg plaatsvinden via de route Mijnspoorweg – Groene Boord – Schaesbergerweg (of andersom). Dit is een veilige route die ook na het afsluiten van de overweg Glas mij-weg toegankelijk blijft. Ook in Landgraaf is een bouwroute afgesproken om materiaal aan en af te voeren naar en van het bouwterrein: via de Baron de Rosenlaan. We proberen bouwverkeer over de weg zoveel mogelijk te beperken.
Wat gebeurt er na 9 mei?
Hoewel we een groot deel van de spoorverdubbeling in deze negenweekse buitendienststelling uitvoeren, zijn de werkzaamheden op maandag 9 mei nog niet klaar. Het is echter niet meer nodig om het treinverkeer stil te leggen. Na 9 mei herstellen we de bouwterreinen aan de Glas mij-weg en de Quaedvlieglaan en richten deze in volgens de afspraken die we met de gemeente en omwonenden hebben gemaakt. In het najaar van 2022 planten we bomen en struiken terug ter compensatie van het eerder verwijderde groen. Ook werken we na de buitendienststelling de restpunten af. Oplevering van de spoorverdubbeling – de definitieve afronding van het project – vindt eind dit jaar plaats.