390 ton CO2 reductie in 2016

Nieuws

12 juni 2017

ProRail is constant bezig met energiebesparing, CO2 reductie en het opwekken van duurzame stroom. In 2016 hebben we hierin weer flinke stappen gezet.

CO2

Onze maatregelen hebben in 2016 geleid tot een CO2 reductie van 390 ton. Zo hebben we 6.630 ton recyclebare ballast bij een keerspoor in Beverwijk toegepast. Dit leidde tot een reductie van ca. 40 ton, oftewel de CO2 uitstoot van vijf huishoudens (een gemiddeld huishouden stoot 8 ton CO2 per jaar uit; bron Milieu Centraal). Hoewel dit een kleine winst is, is het wel van belang als pilot, omdat gebruik van recycleballast tot nu toe niet is toegestaan. ProRail werkt aan het verbeteren van de richtlijnen om dit wel toe te staan.

Ook zijn er in 2016 zijn 48 wissels verwijderd. Dit zijn voor het grootste deel wissels die werden verwarmd met gasbranderpijpen. Deze maatregel bespaart zowel energie als CO2. In totaal is het effect van deze sanering ongeveer 80 ton CO2, of te wel de  CO2 uitstoot van 10 huishoudens

Daarnaast zijn er wissels omgezet van gasbranderpijpen (106 stuks) en centrale buis verwarming (107 stuks) naar elektrische wisselverwarming. Deze maatregel bespaart geen energie, maar wel CO2. In totaal is het effect ongeveer 270 ton CO2 (uitgaande van een standaardjaar met 500 branduren).

Electriciteit

Wat betreft het opwekken van duurzame elektriciteit hebben de zonnepanelen die op de stations Utrecht Centraal, Zuilen, Amersfoort, Diemen Zuid Rotterdam en de VL-post Utrecht staan, samen 508.253 kWh opgewekt. Van deze hoeveelheid energie kunnen een 2.000 huishoudens een jaar lang wassen. Deze hoeveelheid opgewekte energie is bijna een verdubbeling vergeleken met 2015. Voor 2017 verwachten we weer een verdubbeling van de productiecapaciteit van de zonnepanelen.

Behalen doelen

Deze en andere acties dragen bij aan het behalen van onze CO2-doelstellingen. Uit de voorlopige voetafdruk 2016 blijkt dat de overall CO2-emissies van het eigen (directe en indirecte) energieverbruik ten opzichte van 2015 fors is gedaald. Op basis van de nu bekende cijfers wordt verwacht dat de emissies 12 kton CO2 zullen bedragen. Dit is een daling van 5 kton ten opzichte van 2015. Daarmee zit ProRail op koers om het doel van een maximale uitstoot 10 kton CO2 in 2020 te bereiken. Ten opzichte van peiljaar 2010 komt dit overeen met een besparing van circa 60 kton. Dit staat gelijk aan de uitstoot van ruim 7.500 huishoudens. De daling van de emissies komt vrijwel volledig doordat we in 2016 alle elektriciteit groen inkochten, inclusief het energieverbruik van Keyrail dat in 2015 door ProRail is overgenomen.

CO2 en materialen

Ook het gebruik van materialen en producten veroorzaken CO2-uitstoot. De doelstelling die ProRail hiervoor heeft is dat we tot 2020 ProRail minstens 5 kton per jaar aan CO2 wil besparen in de materiaalketen ten opzichte van 2010. We lopen momenteel iets achter op deze doelstelling. In 2016 heeft ProRail ongeveer 1 kton CO2  in de materiaalketen gereduceerd. In 2017 zal dat eveneens ongeveer 1 kton zijn. Voor de jaren daarna wordt een versnelling verwacht, vooral door de uitrol van de aanpak duurzaam werken bij projecten, maar ook door het ontwikkelen van richtlijnen die hergebruik van ballast, spoorstaven en dwarsliggers beter mogelijk maken.

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers