Fiets- en voetpad Parnassusweg afgesloten bij Amsterdam Zuid
Nieuws
Het fiets- en voetpad aan de oostzijde van de Parnassusweg is van maandag 3 november tot en met 4 april 2026 geheel afgesloten. Ook zijn de treinperrons op sommige momenten niet bereikbaar via de ov-poortjes vanaf de Parnassusweg. ProRail werkt in deze periode onder meer aan het uitbreiden van de perrons.
Verlengen van perrons
De ingang van station Amsterdam Zuid verplaatst vanaf 2027 zo'n 200 meter westwaarts naar de nieuwe Brittenpassage bij de Parnassusweg. Om de treinen daar te kunnen laten stoppen, verlengen we beide treinperrons met 100 meter tot over het viaduct in de Parnassusweg. Ook breiden we de perronopgang in de Parnassusweg flink uit.
Uit veiligheidsoverwegingen sluiten we het fiets- en voetpad aan de oostzijde van de Parnassusweg voor langere tijd af. Om precies te zijn tussen de Arnold Schönberglaan (zuidzijde viaduct) en de Eduard van Beinumstraat (noordzijde viaduct). Ook zijn de perrons in bepaalde periodes niet bereikbaar via de ov-poortjes vanaf de Parnassusweg.
Ingang Minervapassage
Tussen 2 november en 4 april kun je station Amsterdam Zuid het beste betreden en verlaten via de Minervapassage, met ingangen aan het Zuidplein en het Gustav Mahlerplein. Van daaruit kun je alle perssons bereiken. Ook is er voldoende ruimte voor je fiets in de stallingen Zuidplein en Strawinsky aan de noordzijde, en Mahlerplein aan de zuidzijde.
Fietsers en voetgangers omgeleid
Fietsers aan de stationskant van de Parnassusweg worden vanaf maandag 3 november omgeleid via de andere kant van de Parnassusweg. De fietsparkeerplekken onder het viaduct bij de perronopgangen worden op 3 november verplaatst naar een plek naast gebouw Hourglass. Even verderop onder het viaduct staan nu al 11 fietsenrekken. In deze periode zijn ook de perronopgang en het voetpad onder het viaduct af en toe afgesloten.
Tijdelijk voetpad
Van 29 november tot en met 2 februari 2026 maken we een voetpad langs de werkzaamheden om onder het ciaduct door te lopen. Uitzonderingen hierop zijn zaterdag 6 en zondag 7 december.
Extra funderingspalen
Beide treinperrons reiken straks van de ene tot aan de andere kant van de Parnassusweg. Ze steunen dan aan beide kanten op een zogeheten landhoofd (een fundering van beton). Om die afstand te kunnen overbruggen, plaatsen we per perron twee extra funderingspalen, vier in totaal. Daarop komt een stalen perronconstructie, met daar weer bovenop de perrons en de perronkappen.
Verbreden voetpad en perrontrappen
Om straks alle treinreizigers veilig van en naar de treinperrons te kunnen leiden, herbouwen en verbreden we de bestaande perrontrappen. Ook het voetpad naar de perronopgang (onder de trein- en metroviaducten) wordt verbreed. Daardoor schuift het fietspad een stuk op richting de autorijweg, waar nu fietsenrekken staan. De werkzaamheden voor de treinperrons, de perronpopgang en het voetpad duren tot en met maandag 2 februari 2026. Direct erna gaan we aan de slag met voorbereidingen voor de bouw van de A10-tunnel.
Kabels en leidingen weg voor A10-Tunnel
Om de omgevingshinder zoveel mogelijk te beperken, combineren we de werkzaamheden voor station Amsterdam Zuid met die voor de bouw van de A10-tunnel. Daarvoor verwijderen we vanaf 2 februari enkele in onbruik geraakte spanningskabels van Liander, verschillende drinkwaterleidingen van Waternet en telecombuizen van diverse aanbieders onder ons werkterrein in de Eduard van Beinumstraat (voor de deur bij Albert Heijn). Alle (brom)fietsen worden op die plek verwijderd.
Toelichting hinder voor voetgangers
De perronopgangen in de Parnassusweg blijven de hele periode afwisselend bereikbaar voor voetgangers. Er is altijd één perronopgang open, soms allebei. De noordelijke opgang leidt naar treinperron 2, de zuidelijke naar treinperron 1.
Let goed op als slechts één opgang geopend is, want dan moet je over het treinperron zo’n 200 meter doorlopen naar de stationspassage om van perron te wisselen. Het is dan wellicht handiger om rechtstreeks via de passage te reizen.
- Van 3 tot en met 16 november zijn beide perronopgangen bereikbaar. Dus zowel vanaf de noordzijde als vanaf de zuidzijde van het viaduct. Een doorsteek onder het viaduct van noord naar zuid en andersom is niet mogelijk.
- Van 17 tot en met 28 november is alleen de noordelijke perronopgang bereikbaar (perron 2), en alleen vanaf de noordzijde van het viaduct. Daardoor is een doorsteek onder het viaduct van noord naar zuid en andersom niet mogelijk.
- Vanaf 29 november tot en met 22 december is alleen de noordelijke perronopgang bereikbaar (perron 2), zowel vanaf de noordzijde als vanaf de zuidzijde van het viaduct.Een doorsteek onder het viaduct van noord naar zuid en andersom is via een versmald voetpad langs het werk wel mogelijk.
- Van 23 december tot en met 4 januari 2026 (in de kerstvakantie) zijn beide perronopgangen bereikbaar (perrons 1 en 2). Dus zowel vanaf de noordzijde als vanaf de zuidzijde van het viaduct. Een doorsteek onder het viaduct van noord naar zuid en andersom is via een versmald voetpad langs het werk wel mogelijk.
- Van 5 januari tot en met 2 februari 2026 is alleen de zuidelijke perronopgang bereikbaar (perron 1). Een doorsteek onder het viaduct van noord naar zuid en andersom is via een versmald voetpad langs het werk wel mogelijk.
- Van 3 februari tot en met 4 april 2026 zijn beide perronopgangen bereikbaar (perrons 1 en 2), maar vanwege kabels- en leidingenwerk alleen vanaf de zuidzijde van het viaduct. Een doorsteek onder het viaduct van noord naar zuid en andersom is niet mogelijk.
 
                        
                            