Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Het zijn zware jongens, die viaducten over sporen en snelwegen. Alleen al de 24 kolommen om de constructie voor het viaduct van het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer te dragen zijn 'effe' 140 olifanten zwaar. Woensdagochtend is het eerste beton gestort.
Regiodirecteur Helga Cuijpers van ProRail, wethouder Albert Abee (gemeente Langsingerland) en wethouder Marc Rosier (gemeente Zoetermeer) hadden de eer om dat eerste beton voor de kolommen van station Lansingerland-Zoetermeer te storten. Een flinke, maar dankbare klus, want het nieuwe station is na oplevering een nieuwe stap naar reistijdwinst voor de omgeving.
De aannemer heeft daarvoor zo’n 280 kubieke meter beton nodig, met een gewicht van circa 700.000 kilo. Verder zijn er al ruim 800 palen de grond in gegaan voor de fundering. Die zorgen ervoor dat het viaduct straks veilig te gebruiken is.
Bij station Lansingerland-Zoetermeer komen vanaf eind 2018 trein, RandstadRail, bus, auto en fiets samen. Met daarbij 700 gratis parkeerplaatsen biedt het station straks veel overstapmogelijkheden en reistijdwinst. Voor zo’n 70.000 inwoners in de buurt van het station loopt de reistijdwinst op tot 25 minuten.
Van 22 april tot en met 25 april worden langs weerzijden van het spoor ook alle palen voor de fundering van de perrons van het station geboord. Er is dan geen treinverkeer mogelijk. Check voor vertrek de reisplanner.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.