Aanpak drie onbeveiligde overwegen in gemeente Eemsdelta

Nieuws

Gepubliceerd op 17 januari 2022

Gemeente Eemsdelta stemt in met de gezamenlijk aanpak van drie Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO) in de voormalige gemeente Loppersum.

Belangrijke stap

Regiodirecteur Dorothé Wennekendonk: “We zijn blij dat we in samenwerking met gemeente Eemsdelta en met bijdrage van provincie Groningen drie van dit type overwegen aanpakken: voor de veiligheid in omgeving en het treinverkeer een goede en belangrijke stap.”

Bij de spoorwegovergang aan de Gerichtsweg komt een voetgangerstunnel en de spoorwegovergang aan de Sjuxumerweg krijgt automatische halve overwegbomen (AHOB). De spoorwegovergang bij de Zuider Lopsterweg wordt gesloten na overleg met een werkgroep van betrokken inwoners.

Voor de veiligheid in de omgeving en het treinverkeer is dit een goede en belangrijke stap.

Dorothé Wennekendonk regiodirecteur bij ProRail

Wandelroute blijft gehouden

“Alle betrokkenen hebben ieder vanuit hun eigen belang naar oplossingen gezocht”, zegt wethouder Hans Ronde van de gemeente Eemsdelta.” Veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid stonden hierbij centraal. Met de komst van een voetgangerstunnel onder de Gerichtsweg blijft de historische wandelroute behouden, een grote wens van de inwoners. Dat is een mooi resultaat van de intensieve samenwerking.”

De inwonerswerkgroep wil nog onderzoeken of er voor de overweg Zuider Lopsterweg een soortgelijke oplossing kan komen. De gemeente Eemsdelta en ProRail willen hier in de toekomst aan meewerken.

Niet Actief Beveiligde Overwegen

ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben de ambitie om in samenspraak met provincies en gemeenten vóór 2024 alle openbaar toegankelijke NABO op het reizigersnet op te heffen. Het beveiligen of sluiten ervan is belangrijk om de veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid op en rond het spoor te verbeteren.

Meer over het programma

De uitvoering

Voor de uitvoering van de afgesproken maatregelen is een investering van ruim 3,5 miljoen euro nodig. Ongeveer de helft van die investering is voor rekening van ProRail, als opdrachtnemer van het ministerie van I&W. De provincie Groningen en gemeente Eemsdelta betalen de rest van het bedrag.

De gemeenteraad van Eemsdelta neemt op 26 januari 2022 een besluit over het beschikbaar stellen van de regionale bijdrage om de maatregelen te kunnen uitvoeren. Het werk begint naar verwachting in 2023.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers