Aanpassing handbediende overwegen na incident in Oss

ProRail past drie handbediende overwegen in Nederland aan. Aanleiding is een incident op 16 augustus 2018 in Oss. Een goederentrein passeerde daar stapvoets de overweg Kanaalstraat terwijl de spoorbomen openstonden.
Spoorboom
Archiefbeeld van een spoorboom ergen in Nederland

De kanaalstraat in Oss is een handbediende overweg. Machinisten zetten hier de trein stil op een detectielus, stappen uit en activeren de overweg handmatig door het indrukken van een knop. Als de overweg voor het wegverkeer gesloten is, ziet de machinist een wit licht en mag hij de overweg passeren.

Tijdmechanisme

Als het indrukken van de knop te lang op zich laat wachten nadat er een trein op de detectielus staat, raakt de overweg in storing en blijven de spoorbomen openstaan. Het heeft dan geen zin de knop nogmaals in te drukken. Pas nadat de trein de open overweg is gepasseerd, functioneert de overweg weer normaal. In Oss deed de hierboven beschreven situatie zich voor op 16 augustus 2018. Dit leidde niet tot ongelukken, maar het had niet mogen gebeuren.

Aanpassing

Naast de Kanaalstraat in Oss zijn er nog twee vergelijkbare overwegen. Deze liggen in Amsterdam op de Vlothavenweg en de Westhavenweg. ProRail heeft opdracht gegeven bij alle drie de overwegen het ingebouwde tijdmechanisme aan te passen. De betrokken gemeenten zijn door ProRail geïnformeerd. Daarnaast komt in het gebruiksvoorschrift overweginstallaties een passage waarin staat hoe de machinist en treindienstleider dienen te handelen als een handbediende overweg in storing valt. Dat was nu onvoldoende duidelijk.

Verbeteren veiligheid

Incidenten zijn niet altijd te voorkomen, maar als het gebeurt wil de spoorbranche daar van leren. Ook dit incident heeft enkele verbeterpunten opgeleverd. 

Gepubliceerd op

Gerelateerde onderwerpen