Kansrijke locaties voor nieuw opstelterrein MerwedeLingelijn
Nieuws
Over een aantal jaar gaat Qbuzz met nieuwe treinen rijden op de MerwedeLingelijn. Deze nieuwe treinen zijn langer, zwaarder en vragen meer energie dan de huidige treinen. Om de treinen veilig te laten rijden, onderzoekt ProRail in een MIRT-verkenning welke aanpassingen er nodig zijn aan de infrastructuur.
Aanpassingen aan de infrastructuur
Voor omwonenden en belanghebbenden was dinsdag 3 juni een participatiebijeenkomst. Daar zijn onder andere de overgebleven kansrijke locaties gepresenteerd, waar Qbuzz de nieuwe treinen kan parkeren en schoonmaken. De huidige parkeerlocatie in Dordrecht is te klein voor de nieuwe treinen en biedt geen schoonmaakmogelijkheden. ProRail zoekt daarom naar een geschikte locatie om de treinen veilig te parkeren en schoon te maken. We noemen dit behandelen en opstellen.
Er zijn verschillende mogelijkheden: een nieuw opstelterrein bouwen, bestaand spoor geschikt maken voor behandelen en opstellen of gebruikmaken van de sporen die al geschikt zijn. Elke mogelijkheid heeft voor- en nadelen die we tijdens de verkenning zorgvuldig afwegen. Daarnaast moeten we van vijf stations de perrons verlengen, omdat ze te kort zijn voor de nieuwe treinen. Ook onderzoeken we hoe we de energievoorziening robuuster kunnen maken, omdat de nieuwe treinen meer energie verbruiken.
Bekijk de presentatie (pdf) Bekijk de presentatie (pdf)
Participatie en planning
Ook hebben we tijdens de participatiebijeenkomst verteld wat we met ideeën en aandachtspunten van de omgeving hebben gedaan. Deze hebben we begin dit jaar ontvangen. Na de zomer leggen we de oplossingsrichtingen en locaties voor aan de stuurgroep. Hierin zitten het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Zuid-Holland, Qbuzz en ProRail. De stuurgroep besluit of we de getoonde locaties inderdaad verder gaan onderzoeken.
We hopen de verkenning voor de zomer van 2026 af te ronden. Dan ligt er een verkenningsrapport met een definitieve voorkeursoplossing. Daarna volgt de fase waarin we de plannen verder gaan uitwerken en uiteindelijk komt de fase waarin we gaan bouwen.
ERTMS
ProRail vervangt in heel Nederland het huidige treinbeveiligingssysteem door ERTMS (European Rail Traffic Management System). Dit is de nieuwe Europese standaard voor treinbeveiliging- en besturing. Over een aantal jaar kunnen treinen alleen nog op station Dordrecht stoppen als ze zijn uitgerust om onder ERTMS te rijden. De huidige treinen van Qbuzz op de MerwedeLingelijn voldoen hier niet aan. Qbuzz heeft nieuwe treinen gekocht die wél onder ERTMS kunnen rijden.
Aanpassingen MerwedeLingelijn
Over een aantal jaren gaat Qbuzz met nieuwe treinen rijden op de MerwedeLingelijn. Deze nieuwe treinen zijn beter toegankelijk en er zijn toiletten aan boord. De treinen zijn langer, zwaarder en vragen meer energie dan de huidige treinen.
Meer nieuws
-
Vernieuwde ov-knoop Eindhoven Centraal weer een stap dichterbij
13 december 2024
-
Puzzel mee: doorontwikkeling MerwedeLingelijn
11 december 2024
-
ProRail stopt na onderzoek met lozen van afvoerwater met PFAS bij Betuweroute
5 december 2024