Aftellen tot einde megaklus bij station Leiden

Het is nog drie dagen doorbijten voor treinreizigers die van, naar of via treinstation Leiden Centraal reizen. Tot die tijd werken we met meer dan honderd mensen 24 uur per dag aan een militaire operatie om alle tien de sporen toekomstklaar te maken.Tijdens die enorme hoeveelheid werkzaamheden rijdt een groot deel van de treinen zoals normaal.

Drie weken bikkelen bij Leiden

We halen 28 wissels weg, vervangen er 55 en vernieuwen over een afstand van twee kilometer rails, dwarsliggers, spoorgrind, bovenleiding en seinen. Het meeste werk wordt gedaan tijdens de spoorvernieuwingswerkzaamheden tussen 24 maart en maandag 15 april. Later dit jaar en volgend jaar maken we de klus af.

Aanpassingen

Om treinen sneller in en uit het station te laten rijden en om storingen zoveel mogelijk te voorkomen, halen we wissels weg. Als gevolg van deze aanpassingen moeten er duizenden relais en draden worden vernieuwd, aangepast en getest. Dat moet allemaal kloppen met wat we in en om de sporen bij station Leiden hebben veranderd. Tegelijkertijd passen we de hoogte van de perrons aan, zodat in- en uitstappen straks makkelijker is. 

Tijdsdruk

Al die werkzaamheden moeten binnen drie weken af zijn. Dat betekent dat er grote tijdsdruk op staat en dat we met z’n allen op de vierkante meter met zoveel verschillende disciplines tegelijk aan het werk zijn, dat we continu moeten kijken of iedereen zijn werk kan doen en of we nog op schema lopen.

Complexe operatie

Veel van dat werk hangt nauw met elkaar samen. Tientallen partijen moeten op elkaar inspelen om te voorkomen dat het werk vastloopt. Zo kan de ene klus pas beginnen als de andere al klaar is. Ook rijden werktreinen en goederentreinen met spoormaterialen af en aan. Die treinen mogen niet te laat komen, anders lopen de werkzaamheden vertraging op. Maar ze mogen ook niet te vroeg komen want dan staan de reizigerstreinen te wachten.

Overlast

We realiseren ons dat het werk voor de directe omgeving overlast met zich meebrengt en dat de treinen ondanks onze inspanningen en alle plannen vooraf, niet altijd rijden volgens planning. Dat komt met name doordat de helft van de sporen niet beschikbaar is. Bij een storing, een defecte trein of een late trein met materialen voor het spoorwerk, kan dat de reizigers fiks duperen. Dat is de afgelopen weken geregeld voorgekomen. We vragen nog even uw geduld. En blijf vooral de reisplanner.nl checken voor vertrek.

Gepubliceerd op