Veel zomerwerk op de planning

Ook deze zomer werken we op verschillende plekken aan spoor en stations. Dit jaar meer dan ooit. Reizigers dienen rekening te houden met minder of geen treinen en omwonenden met eventuele overlast.

Lees meer

Amsterdam Centraal strak in de lak

Nieuws

30 augustus 2017

Op Amsterdam Centraal? Kijk dan een omhoog. ProRail geeft de monumentale boogkappen van station Amsterdam Centraal een complete schilderbeurt. De eerste kap – over de sporen 2 tot 7 – is net klaar.

Geen verfspatten op reizigers

Tien schilders staken de 50.000 vierkante meter tellende kap in 320 werkdagen in een nieuw, fris jasje. Daar gebruikten zij maar liefst 13.500 liter verf voor. Nu de eerste kap volledig geschilderd is, hangen we de vogelnetten terug en gaan de schilders verder met de tweede kap aan de IJ-kant van het station. Die is met zijn 40.000 m2 en 345 meter lengte bijna net zo groot als de eerste kap. Goed voor nog eens 11.500 liter verf en 300 werkdagen op zo'n 23 meter hoogte.

De grootste uitdaging volgens Lars Sigmond van schildersbedrijf Van der Ende? “De perrons blijven tijdens de werkzaamheden in gebruik. Reizigers lopen vlak onder ons werkgebied door. Dat werkgebied schermen we af met netten. Want verfspatten op reizigers willen we natuurlijk voorkomen.” Sommige werkzaamheden voeren de schilders buiten de spits uit, andere ’s nachts. Dan doen ze vanuit speciale onderhoudswagens, waardoor er weinig steigers op het perron staan. Lars: “Zo hinderen we reizigers minimaal. Daarnaast houden we continu rekening met de looproutes, wachtzones en de bereikbaarheid van voorzieningen. We passen onze werkmethode en fasering hier op aan.”

Monumentale kappen

Bij de opening van Amsterdam Centraal in 1889 had het station één grote kap, de 'Zuidkap'. Samen vormen 50 spanten een gewelf met een spanwijdte van bijna 45 meter, een hoogte van 23 meter en een lengte van 306 meter. Bij de uitbreiding van het station aan de IJ-zijde kwam er in 1922 een tweede stationskap bij, de 'Noordkap'. Deze is smaller en langer dan de eerste kap. Naast de perronkappen op Amsterdam Centraal krijgen ook de kappen op de stations Eindhoven, Haarlem, Amsterdam Muiderpoort en Amstel momenteel een schilderbeurt. ProRail is niet alleen verantwoordelijk voor de infrastructuur van het spoornetwerk maar ook voor het onderhoud en beheer van meer dan 400 stations in Nederland.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers