Amsterdam Centraal wordt mooier en mooier

Het monumentale Amsterdam Centraal is deze week nóg mooier geworden. NS heeft onder meer de Wachtkamer 3e klasse in oude luister hersteld én twee nieuwe trappen naar het eerste perron geopend. Proficiat! De komende jaren is ProRail aan zet om de Cuypershal op Amsterdam Centraal te verfraaien.
Zo komt de Cuypershal eruit te zien
Zo komt de Cuypershal eruit te zien

Restauratie Cuypershal

Met de heropening van de voormalige Wachtkamer 3e Klasse en de historische gangen aan het eerste perron heeft NS een eervolle cultuurhistorische daad verricht, met dank aan de provincie Noord-Holland. Ook de nieuwe trappen vanuit de Cuypershal naar het eerste perron zijn een aanwinst voor reizigers. De Cuypershal zelf, genoemd naar architect Pierre Cuypers, komt de komende jaren aan bod. ProRail gaat de hal restaureren en renoveren. De hal krijgt onder andere een loopbrug met balkons op de eerste verdieping, een vernieuwde vloer, verlichting in de vorm van grote kroonluchters, bewegwijzering en reizigersinformatievoorzieningen. Ook de rijtuigkappen en de luifel boven de centrale ingang komen terug, aan de voorkant van het station. De aanbesteding van het project wordt nu zorgvuldig voorbereid. Zodra de aanbesteding rond is volgt informatie over de planning.

Ruimte voor meer treinen

Station Amsterdam Centraal telt nu zo'n 180.000 reizigers per dag en dat worden er in de toekomst nog veel meer. Daarom gaat ProRail ruimte maken, voor meer treinen én voor meer reizigers. Om het groeiende aantal reizigers te kunnen opvangen, verbreden en verlengen we straks de perrons. Daartoe moeten we de sporen aanpassen. Ook de Oosttunnel wordt vernieuwd en als het nodig is, (ver)plaatsen en verbreden we trappen en roltrappen. Dit project zal naar verwachting in 2021 van start gaan.

Spoorboekloos rijden

De aanpassingen van het spoor op Amsterdam Centraal vallen onder het Programma Hoog Frequent Spoorvervoer van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het betekent dat treinen op de drukste trajecten 'spoorboekloos' gaan rijden: meer treinen per uur, die ook sneller het station in en uit kunnen. Reizigers hebben dan minder wacht- en reistijd. Naar verwachting kan spoorboekloos rijden vanuit en naar Amsterdam Centraal vanaf 2026.

 

 

Gepubliceerd op