Assistentienummer op stationsliften
Nieuws
Stationsliften zijn vanaf nu aan de buitenkant voorzien van een sticker met een telefoonnummer waar reizigers naartoe kunnen bellen om een defecte lift te kunnen melden. Dit is onderdeel van het reizigersloket dat ProRail in samenspraak met reizigersorganisatie Rover heeft ingericht.
Op de stickers staat het liftnummer en een telefoonnummer. Met een belletje kan de reiziger gericht melding maken welke lift defect is en indien nodig assistentie aanvragen om de reis te vervolgen. Vrijdag 3 augustus is de sticker op station Geldermalsen door president-directeur Pier Eringa van ProRail en Rover-vrijwilliger Mark Rijken op een van de liften geplakt.
Vast op het station
Eerder dit jaar was Mark Rijen, rolstoelgebruiker en vrijwilliger toegankelijkheidszaken bij Reizigersvereniging Rover, onderweg naar een bijeenkomst van Rover in Geldermalsen. In Geldermalsen kon hij echter het station niet verlaten: de lift was defect en het was onduidelijk hoe deze storing gemeld kon worden.
Actie
Rover heeft dit signaal doorgegeven aan ProRail en gevraagd om een oplossing. ProRail heeft het signaal ter harte genomen en in samenwerking met de NS Veiligheidscentrale omgezet in actie.
ProRail is verantwoordelijk voor het onderhoud en het verhelpen van storingen van de liften op stations. Als een storing wordt gemeld, moet de lift binnen vier uur worden hersteld, tenzij dat niet lukt, bijvoorbeeld omdat er een onderdeel kapot is dat besteld moet worden.