Beter voorspellen wanneer spooronderhoud nodig is

Nieuws

22 november 2016

In complexe systemen, zoals het spoorsysteem, moeten andere methoden voor het voorspellen van storingen worden gebruikt dan we tot nu gewend zijn. Dat is heel in het kort de conclusie van Kim Verbert, die dinsdag 22 november promoveert aan de TU Delft.

Beter voorspellen

Verbert ontwikkelde een systeem, waarmee beter kan worden voorspeld wanneer onderhoud aan het spoorsysteem nodig is, welk type onderhoud dan nodig is, wanneer ProRail daarover moet beslissen en wanneer het onderhoud moet starten. ProRail gaat de komende jaren de modellen uit dit nieuwe systeem toetsen in de praktijk. Op termijn moet dit ertoe leiden dat we het spoor beter kunnen monitoren en dat we betere onderhoudsstrategieën tot onze beschikking krijgen. Daarmee kunnen we het onderhoud van het spoorwegnet in Nederland verder verbeteren, een hoog niveau van betrouwbaarheid en veiligheid waarborgen en tegelijkertijd de bedrijfskosten laag houden.

Eerste promovendus ExploRail

Kim Verbert is de eerste promovendus binnen het programma ExploRail. Dit grote wetenschappelijke onderzoeksprogramma van ProRail, Technologiestichting STW en NWO Maatschappij- en Gedragswetenschappen loopt van 2012-2017. Het doel van ExploRail is door grensverleggend en innovatief onderzoek de spoorinfrastructuur in Nederland voor de toekomst robuust en betrouwbaar te maken. Twintig promovendi van vijf verschillende universiteiten werken aan twee centrale researchthema's: Zelfdenkend Spoor en Whole System Performance. Voor het programma is 5 miljoen euro beschikbaar, waarvan ProRail de helft bijdraagt.

Twee researchthema’s

Het thema Zelfdenkend Spoor (Intelligent Rail Infrastructure) moet leiden tot een spoorinfrastructuur die straks zelf aangeeft wanneer, hoe en waar deze onderhouden moet worden. Het tweede thema Whole System Performance is gericht op het beïnvloeden van optimale samenwerking tussen de verschillende partijen met verschillende belangen op het spoor, zodat het beheer van het spoor verbetert en het oplossen van verstoringen sneller plaatsvindt. Hierbij hoort ook de ontwikkeling van vernieuwende methoden en hulpmiddelen die hierbij ingezet kunnen worden.

Rol ProRail

Naast het mede-financieren heeft ProRail een begeleidende rol. Research-coaches introduceren de promovendi bij ProRail, stellen ProRail-data ter beschikking en vertalen de wetenschappelijke resultaten naar de dagelijkse spoorpraktijk.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers