Betere prestaties met PGO

Nieuws

29 oktober 2015

De helft minder technische storingen en de storingen die optreden worden sneller opgelost. Dat zijn de resultaten na het invoeren van prestatiegericht onderhoud (PGO) op delen van het Nederlandse spoor. En dat is goed nieuws voor vervoerders, reizigers en verladers.

In acht van de (invullen) onderhoudsgebieden op het Nederlandse spoor werken we met prestatiegericht onderhoud (PGO). We hebben een vergelijking gemaakt tussen de oude en de nieuwe werkwijze. 

Goede resultaten

De resultaten van de gebieden waar we al op de PGO wijze werken, zijn goed. Er is een dalende trend in het aantal technische storingen op het spoor en in de gebieden waar wij volgens de nieuwe methode werken, neemt het aantal storingen nog verder af. Ook blijkt dat storingen een stuk sneller worden opgelost. Zo is de storingshersteltijd in de PGO contractgebieden gemiddeld 20% korter. We verwachten dan ook dat uiteindelijk met de invoering van PGO de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van het spoor zal toenemen.

Betere prestaties met minder geld

De beschikbaarheid en betrouwbaarheid van het spoor moeten omhoog, maar tegelijk stelt het Rijk minder geld beschikbaar voor spooronderhoud. Onderhoudswerkzaamheden moeten openbaar worden aanbesteed, volgens de Europese aanbestedingsrichtlijnen. Daarom is de ingezette transitie naar prestatiegericht onderhoud voor ons noodzakelijk en gewenst. En gezien de cijfers is PGO ook goed nieuws voor vervoerders, reizigers en verladers. 

Stuk voor stuk

Het spooronderhoud in Nederland werd traditioneel uitgevoerd door 4 erkende spooraannemers met vaste onderhoudsgebieden. Deze onderhoudsgebieden komen nu stuk voor stuk op de markt via een openbare aanbesteding. In 2018 willen we dat alle onderhoudsgebieden openbaar zijn aanbesteed volgens de PGO filosofie.

Pro-actief

Alle erkende spooraannemers mogen meedoen wanneer een onderhoudsgebied op de markt komt. In de nieuwe contracten wordt niet langer de inspanning voorgeschreven, maar de verlangde prestatie. Hiermee  wil ProRail de beschikbaarheid en kwaliteit van het spoor. verbeteren. ProRail en de aannemers zijn positief over deze ontwikkeling. We realiseren ons dat deze transitie een wezenlijke omslag betekent in de spoormarkt en zijn continu in overleg met de aannemers. 

Weten wat er ligt

Voor het doen van goed onderhoud is het belangrijk te weten waar bijvoorbeeld wissels, bovenleiding en seinen precies staan en welk type het betreft. Maar ook wat de staat van onderhoud van deze spoorsystemen is. Voor de lopende PGO aanbestedingen is er voldoende informatie beschikbaar voor partijen om een bieding te doen. ProRail brengt deze ‘spoordata’ steeds beter in kaart

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers