Betonvloer deel reizigerstunnel station Nijmegen gestort
Nieuws
Het was druk op de bouwplaats aan de westzijde van station Nijmegen afgelopen dinsdag 4 november. Ruim 60 betonwagens reden af en aan voor het storten van de vloer van een deel van de nieuwe reizigerstunnel.
Ruim 700 kuub beton
Dit deel van de reizigerstunnel komt straks onder de sporen te liggen. De gestorte vloer is 30 meter lang bij 50 meter breed en is 80 centimeter dik. Een betonpomp met een reikwijdte van 65 meter pompte maar liefst 770 kubieke meter beton. Een doorgaand proces dat de hele dag duurde.
Om te zorgen dat het beton straks sterk genoeg is om zware lasten te dragen, is er eerst een wapening gemaakt. Die wapening bestaat uit gevlochten staal, dat met de hand door wapeningsvlechters is gevlochten. Dit staal vangt trekkrachten op, waardoor het beton sterker wordt en minder snel scheurt. Daarna is er een bekisting, een soort mal, gemaakt waar het beton in is gestort.
Vlinderen
Nadat het storten van de vloer klaar was, is de toplaag gevlinderd. Dat is het polijsten van de toplaag om deze glad en slijtvast te maken. Dit gebeurde met een elektrische vlindermachine met ronddraaiende schijven.
Het beton is ongeveer in een dag uitgehard, dan kan de mal verwijderd worden. Daarna heeft het beton nog ongeveer vier weken nodig om op de constructieve sterkte te komen. Dan kan het bouwen van de wanden van de tunnel starten. Naar verwachting schuift Dura Vermeer volgend jaar mei de tunnel onder de sporen.
Meer nieuws
-
Reisinformatieborden op stations over op donkere modus
27 oktober 2025
-
Treinperrons station Amsterdam Zuid weer volledig overkapt
22 oktober 2025
-
Werk aan monumentale perronkap Middelburg wordt gestart
15 oktober 2025