Blog treindienstleider Daphne Bouwman: 'Verwarde man in de tunnel!'

Nieuws

18 september 2017

Treinvertraging is voor niemand leuk. De treindienstleiders van ProRail proberen deze vertragingen zo minimaal mogelijk te houden en daarnaast incidenten zo snel mogelijk op te lossen. Om een goed beeld te krijgen van welk soort incidenten dit kunnen zijn, schrijven treindienstleiders regelmatig blogs over hun ervaringen.

Geschreven door: Treindienstleider verkeersleidingspost Eindhoven - Daphne Bouwman
Incident van 5 september 2017 - 13:14 uur

De machinist van stoptrein 9600 vanuit Den Bosch staat in de tunnel bij Best en belt op om te vertellen dat er een man door de tunnel loopt. ‘Of de machinist samen met zijn hoofdconducteur de man in zijn trein mee mag nemen?’ Ik geef hem toestemming om dit te doen. Als hij de man meteen mee kan nemen hebben we namelijk weinig last van deze spoorloper en is er dus minder tot geen vertraging.

Voor de toestemming eerst de veiligheid

Voor de veiligheid zorg ik ervoor dat ik geen treinen de tunnel in kan sturen zonder de machinisten eerst te spreken. Ik zet op mijn scherm acht ‘’hekken’’ neer. De tunnel in Best heeft namelijk vier sporen en zo zorg ik ervoor dat van beide kanten geen treinen de tunnel in kunnen.

Alarm!

De machinist van stoptrein 9600 zie ik een klein stukje verder rijden. Dan gaat het alarm af... Het alarm is een hard geluid op de verkeersleidingspost dat bij iedere treindienstleider meteen de aandacht trekt. Het alarm is aangezet door de machinist van de eerder genoemde stoptrein 9600 en hij roept: “de persoon in de tunnel is erg emotioneel en verward! Mijn HC (hoofdconducteur) is er achteraan aan het rennen!”

Vanuit Eindhoven komt er een intercity richting de tunnel in Best gereden. Gelukkig is de tunnel beveiligd en krijgt ook deze machinist de alarmoproep die bij ons op de post af ging. Een alarmoproep komt namelijk binnen op de post bij de treindienstleiders, maar ook bij alle machinisten die in hetzelfde gebied rijden. Op deze manier kan iedereen direct handelen zoals het ze geleerd is.

Inzet politie nodig

In deze situatie is er dringend politie nodig in de tunnel. Ik bel met de Meldkamer Spoor van ProRail. Zij staan in nauw contact met de meldkamer van de politie, brandweer en ambulance. De politie wordt naar de tunnel gestuurd en ik geef door dat ik momenteel geen treinverkeer meer heb in de tunnel. De machinist van de 9600 heeft mij verteld dat de verwarde man over alle sporen aan het rennen is. De machinisten die onderweg waren naar de tunnel (zoals de intercity) stel ik op de hoogte van wat er gaande is en dat ze moeten wachten. Alle treinen die vanaf Eindhoven willen vertrekken laat ik nog even staan. Zo staan de treinen niet gestrand en kunnen de reizigers nog in en uit stappen. 

Om te voorkomen dat er een file ontstaat van treinen voor de tunnel bel ik ook met de treindienstleider in Tilburg. De treinen die mijn kant opkomen kunnen dan in Boxtel langs het perron wachten. Zo ontlucht ik mijn werk als treindienstleider. 
Na een aantal minuten belt de machinist van de 9600 mij: de politie heeft de verwarde man opgepakt en is van het spoor af. Goed nieuws dus! Maar omdat ik zeker wil weten dat er geen hulpdiensten meer op het spoor lopen, check ik dit nog even bij onze Meldkamer Spoor. ‘’Ja, alle hulpdiensten zijn van het spoor af en we kunnen weer normaal rijden, einde calamiteit’’. Ik licht alle machinisten in die aan het wachten waren dat zij hun rijweg weer mogen vervolgen. Ik haal de ‘’hekken’’ van het spoor en stel alle betrokkenen hiervan op de hoogte. 

Een half uur vertraging...

Alles bij elkaar heeft dit incident uiteindelijk een half uur geduurd. Een half uur geen treinen tussen Boxtel en Eindhoven door een verwarde man in de tunnel. Dit zorgt helaas voor veel vertragingen op het spoor. Maar het voorkomen van aanrijdingen staat bij ProRail hoog in het vaandel.

Als treindienstleider van post Eindhoven schrijf ik regelmatig blogs over situaties die ik mee maak tijdens mijn werkzaamheden. Mocht je vragen hebben over onderwerpen die jij meemaakt tijdens je reis, mail dit dan gerust naar mij door: daphne.bouwman@prorail.nl 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers