Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 25 september 2017 - Laatste update: 16 augustus 2020 13:04 uur
Het is maandag 7:00 en ik zit in de trein op weg naar huis. De reeks van 3 nachtdiensten zit erop en het weekend is begonnen...
Bij vertrek uit Amsterdam rijden we met de intercity over wissel 281/283A, het wissel dat ik twee uur daarvoor weer in dienst heb genomen na herstelwerkzaamheden. De meettrein had namelijk een dag eerder een scheurtje in het puntstuk (de rail) ontdekt. Het puntstuk is binnen 24 uur vervangen.
Een scheurtje in een spoorstaaf kan gevaarlijk zijn. Doordat we wekelijks meettreinen hebben rijden, worden scheurtjes ruim op tijd ontdekt. Na het ontdekken, wordt het spoor binnen korte tijd geschouwd door een storingsploeg. Vaak al binnen twee uur. De storingsploeg bepaalt of het wissel nog veilig te berijden is en met welke maximum snelheid.
Als het wissel wordt afgekeurd, plaatsen we verhinderingen. Hierdoor kunnen we niet per ongeluk alsnog een trein over het wissel sturen. Zit er een snelheidsbeperking op, dan geven we de machinist een aanwijzing 'snelheid begrenzen', voordat we het sein 'veilig' zetten. De machinist weet nu met welke maximum snelheid hij over het wissel mag rijden. Zo houden we met z'n allen het spoor veilig.
Oftewel, ook bij scheurtjes in het spoor hoef je je als reiziger geen zorgen te maken. Scheurtjes worden op tijd ontdekt en we werken altijd aan de veilige kant. Bij twijfel zullen we jouw trein dus nooit over dit stukje spoor laten rijden.
Als treinverkeersleider op post Amsterdam schrijf ik regelmatig een blog. Heb jij een onderwerp gerelateerd aan de treinverkeersleiding waar je meer over wilt weten? Stuur deze naar Ken.Chang@prorail.nl. Dan probeer ik jouw vraag in één van de volgende blogs te behandelen.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.