Bouwen op Amsterdam Zuid

Nieuws

7 april 2021

Op de Zuidas bij station Amsterdam Zuid is in het paasweekend hard gewerkt aan de fundering van de nieuwe reizigerspassage, de Brittenpassage. Om het werk goed te kunnen uitvoeren, is een paar sporen tijdelijk weggehaald en reden er minder treinen. Na honderd uur stevig doorwerken, met een groot team, lag alles er weer bij als in het begin. Toch is er veel veranderd.

Waar ging het om?

Om straks het dak van de nieuwe reizigerspassage, de Brittenpassage, te kunnen dragen, zijn hele stevige funderingen nodig. De funderingspalen waren al in een eerder stadium in de grond gebracht. Deze keer ging het vooral om het plaatsen van grote wapeningskorven over de funderingspalen heen.

Dit zijn grote stalen vlechtwerken: de grootste was van 7,5 meter breed, 7,5 meter lang, 1,5 meter hoog en woog 23.000 kilo. Nadat deze korven over de palen zijn geplaatst, zijn ze vol met beton gestort. Deze grote blokken beton dragen straks het dak van de nieuwe Brittenpassage.

  • Werken tijdens een sneeuwbui (foto: Marcel Steinbach)
    Werken tijdens een sneeuwbui (foto: Marcel Steinbach)
  • De wapeningskorf is op de funderingspalen gezet (foto: Marcel Steinbach)
    De wapeningskorf is op de funderingspalen gezet (foto: Marcel Steinbach)
  • Het perron wordt verbreed (foto: Marcel Steinbach)
    Het perron wordt verbreed (foto: Marcel Steinbach)
  • Aan het werk op het perron (foto: Marcel Steinbach)
    Aan het werk op het perron (foto: Marcel Steinbach)

Meer werk

Tegelijkertijd is het perron bij de sporen 3 en 4  verbreed. Het treinspoor 4 is eerst weggehaald en  in een ruimere bocht weer teruggebouwd. Hierdoor ontstond ruimte om het perron te verbreden. Terwijl het andere werk onzichtbaar is voor reizigers, is dit een klus die meteen opvalt: reizigers hebben nu meer bewegingsvrijheid op het perron.

Toewerken naar de zomerklus

De komende tijd kan het beton in de wapeningskorven goed uitharden, zodat het stevig genoeg is om de dakdelen te dragen. We bouwen nu verder aan het derde dakdeel. En dat vergt veel tijd en inspanning. De dakdelen zijn extreem zwaar en groot.

Het eerste deel dat we in november 2019 inschoven woog drie miljoen kilo en was 70 meter lang, 12 meter breed en 2 meter dik. Dakdelen twee en drie schuiven we in augustus op hun plek. Zo krijgt de nieuwe Brittenpassage langzaam maar gestaag vorm.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers