Bouwen tijdens 11-daagse afsluiting van A4 en A10 Zuid

Nieuws

Gepubliceerd op 29 april 2022

De A4 en de A10 Zuid richting Utrecht gaan van 22 juli tot 3 augustus dicht. Ook rijden er in deze periode minder treinen. In deze elf dagen bouwt ProRail aan de nieuwe Brittenpassage op station Amsterdam Zuid. Hoe doen we dat precies?

Bouw start met dak

De Brittenpassage is een extra reizigerstunnel. De bouw hiervan start met het dak. Dat bestaat uit zeven reusachtige betonnen platen. Op die dakdelen komt een enorme druk te staan, want ze liggen onder de metro- en treinsporen bij de perrons. Daar moeten treinen en metro’s remmen en optrekken.

Om die krachten op te vangen, moeten de dakdelen aan weerszijden rusten op een stevige fundering. Die stevige fundering is waaraan we tussen 22 juli en 3 augustus werken. We brengen tientallen funderingspalen de grond in en bouwen daarop zogenoemde landhoofden. Hetzelfde deden we onder meer in juni 2019.

Wapening en beton

Om de fundering te kunnen bouwen, moeten we de A10 Zuid over een lengte van zo’n 100 meter afgraven – de A10 Zuid ligt immers op een dijk. Ook verwijderen we twee treinsporen. Vervolgens gaan tientallen funderingsbuizen de grond in. In de buizen brengen we wapening aan en storten we beton.

Vervolgens begint het precisiewerk: ter plekke hijsen we enorme staalconstructies bovenop de funderingspalen. Wanneer deze staalconstructies op hun plek staan, brengen we eromheen bekisting aan (een soort mal) en storten deze vol met vele kubieke meters beton. Als dat klaar is, hebben we een landhoofd gebouwd. Landhoofden dragen als het ware een brug of viaduct – en in dit geval dus het dak van een tunnel.

Vier landhoofden

Tussen 22 juli en 3 augustus bouwen we vier van deze landhoofden, die later dus twee dakdelen zullen dragen. Het gaat om de dakdelen die onder treinspoor 1 en onder de toekomstige treinsporen 5 en 6 komen te liggen. Nu loopt daar nog de A10 Zuid, vandaar dat we die moeten afgraven.

Zodra de funderingspalen en de landhoofden op hun plek staan, bouwen we het spoor en de A10 terug. In de ochtendspits van 3 augustus rijden automobilisten over een verse laag asfalt en lijkt er ogenschijnlijk niets gebeurd.

Werk aan de fundering in juni 2019
In juni 2019 werd ook gewerkt aan de fundering

Dakdelen inschuiven

Er is nu bijna niets meer van te zien, maar eerder al schoven we drie van de zeven dakdelen voor de Brittenpassage op hun plek. Dat is niet gemakkelijk, want de dakdelen zijn extreem groot en zwaar. Bovendien is de werkruimte zo beperkt, dat we de dakdelen ter plekke moeten bouwen.

Het eerste deel bouwden we in 2019. Het woog 3 miljoen kilo, was 70 meter lang, 12 meter breed en 2 meter dik. In november 2019 brachten we een dakdeel aan onder de treinsporen 2 en 3. In augustus 2021 volgden dakdelen voor onder een treinspoor en onder een metrospoor.

Nu gaan we dus aan de slag onder treinspoor 1 en de toekomstige sporen 5 en 6. Als de fundering er ligt, bouwen we vanaf september 2022 de dakdelen zelf. Die schuiven we in het Hemelvaartsweekend van 2023 naar hun plek. Uiteraard komen we daar nog uitgebreid op terug.

Hinder

De A4 en de A10 Zuid gaan van 22 juli tot 3 augustus dicht vanaf knooppunt Badhoevedorp tot aan de oprit S109 RAI. Verkeer wordt omgeleid via de A9 en A5. Amsterdam Zuid blijft in deze periode bereikbaar per trein, maar er geldt wel een aangepaste dienstregeling.

Meer over:

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers