Bruggenbouwers in Utrecht

Nieuws

22 januari 2016

In het weekend van 23 en 24 januari leggen we het eerste deel van de Moreelsebrug over de sporen in Utrecht. Maar een brug kan natuurlijk niet zonder pijlers. Dus die hebben we eerst 'even' neergezet.

Oversteek voor wandelaars en fietsers

De Moreelsebrug wordt een prachtige oversteek over het spoor, ter hoogte van de Rabobank in Utrecht. Je fietst of wandelt vanaf eind 2016 over de treinen, met zicht op de nieuwe stationshal. Komend weekend leggen we de eerste helft van de brug over het spoorwegemplacement. De brugdelen rusten dan op vier pijlers, op de perrons aan de Jaarbeurskant. Het zijn V-vormige steunpilaren, zodat ze op het perron zo min mogelijk ruimte in beslag nemen. Eén pijler weegt 11.000 kilo. Vanaf medio 2016 beginnen we aan de centrumkant met de bouw van de andere helft van de Moreelsebrug. Alles in opdracht van de gemeente Utrecht.

Spoor- en stationsvernieuwing

Tegelijkertijd werken we aan nieuwe bovenleidingen bij Utrecht. Het spoor wordt volledig vernieuwd om in de toekomst meer treinen te kunnen laten rijden. En het werk aan de stationshal gaat gestaag voort. We zijn druk bezig met het laatste stuk van het dak. Eind van dit jaar is station Utrecht geschikt voor 100 miljoen reizigers per jaar. Alle werkzaamheden hebben gevolgen voor de dienstregeling. Dus als je dit weekend de trein pakt, check dan voor vertrek de Reisplanner van NS.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers