Buitendienststelling Utrecht: spannendste stap dit weekend

Nieuws

24 mei 2016

Een buitendienststelling van 92 uur, daarin kun je zeker veel werk verzetten? Jazeker, bevestigt Koos Ziengs, bouwprocesleider voor ProRail. Maar hij laat geen misverstand bestaan over de complexiteit van de werkzaamheden tussen donderdag 26 en maandag 30 mei op station Utrecht. “Er moet veel gebeuren. En op tijd.”

‘Nokkievol’

“Dit is de omvangrijkste en spannendste stap van wat ons deze zomer allemaal te doen staat”, vertelt Koos. Zijn rol: bewaken dat de aannemer werkt op een goede en veilige manier volgens planning, én natuurlijk op tijd. “Het grote aantal mensen dat komend weekend aan de slag gaat, maakt het complex. We zitten ‘nokkievol’, om het zo maar te zeggen.”

Houten en Lunetten

Wat staat er te gebeuren? “Bij het opstelterrein aan de zuidkant van Utrecht Centraal gaan we vier sporen omleggen. Ook sluiten we de sporen naar Houten volledig aan. Het resultaat? Vanaf maandag 30 mei is de tweede dive-under bij Lunetten in gebruik. Het aantal sporen naar Houten gaat dan van 3 naar 4. Intercity’s en sprinters tussen Utrecht en Houten rijden dan over eigen sporen. Daarmee heeft een eventueel vertraagde stoptrein geen invloed meer op de Intercity. Verder nemen we het laatste stuk van het perron Lunetten in dienst. Daarmee is dit station voor reizigers volledig te gebruiken.”

Nieuwe beveiliging

“We sluiten een groot deel van de Utrechtse sporen aan op een nieuw beveiligingssysteem. Daarvoor hebben we nieuwe relaishuizen gebouwd die we stapje voor stapje in gebruik nemen. We koppelen veel wissels aan het nieuwe beveiligingssysteem en nemen dit weekend ruim zestig nieuwe seinen in gebruik. Daarnaast passen we de beveiliging aan in de richting van Maarssen. We installeren nieuwe systemen, die we verdelen over uiteenlopende plekken. Dat alles maakt de beveiliging robuuster en minder gevoelig voor verstoringen.”

Perron 6

“Het zesde perron (spoor 14 en 15) wordt dit weekend ook aangepast. Na de zomer ligt er een gloednieuw perron met een dito overkapping. Aan de noordkant trekken we het spoor recht en ‘schuiven’ het naar buiten toe,” licht Koos toe.

Station Zuilen

Koos vervolgt zijn verhaal: “Nog goed om te weten is dat aansluitend op deze buitendienststelling enkele sporen in Utrecht buiten dienst blijven. Station Zuilen is bijvoorbeeld de komende twaalf weken niet bereikbaar. We blijven tot het einde van de zomer flink bezig rond Utrecht.”

Stationshal

In de stationshal gaan we dit weekend verder met het tegelen van de stationshal. In de loop van volgende week zal de hal voor een groot deel klaar zijn en kan de tijdelijke reizigerspassage worden gesloten. Reizigers lopen vanaf dan allemaal door de nieuwe hal. 

Reisinformatie

Voorkom verrassingen en raadpleeg voor vertrek altijd de Reisplanner.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers