Busbrug wacht tot de laatste trein

Nieuws

18 mei 2018

Vanaf vrijdagmiddag is de 1000 ton zware busbrug in beweging gezet en vanaf de voorbouwlocatie met een snelheid van 1 meter per 10 minuten op weg naar de startpositie nabij de zuidelijke brugpijler bij het spoor. Deze fase is met succes afgerond. Vanaf deze plek is het wachten tot de laatste trein station Zwolle is binnengereden. ProRail Verkeersleiding schakelt vervolgens de stroom op de bovenleiding uit en geeft daarmee het startschot voor de 'inrijdoperatie' van de busbrug.

De in de afgelopen maanden naast het spoor gebouwde stalen deel van de busbrug wordt met speciale transportwagens van Sarens gefaseerd over het spoor gereden en vervolgens op zijn definitieve plek op betonnen kolommen gelegd. De combinatie van de gekoromde S-vorm en grootte, het gewicht van beton en staal van ruiim 1000 ton en de beperkte ruimte waarbinnen het geheel boven het spoor wordt verplaatst, maken de operatie bijzonder en uniek. Deze operatie is in Nederland nog niet eerder gedaan met een 'gekromde' brug. Met name de asymmetrie bij het inrijden is ingewikkeld en ook het feit dat de brug op meerdere wijzen wordt belast.

Gefaseerde operatie

De 'inrijdoperatie' van de busbrug is in samenwerking met gemeente Zwolle, BAM Infra, Sarens en ProRail minutieus voorbereid en bestaat uit verschillende stappen. Tijdens het rijden is de gehele constructie doorlopend gecontroleerd zodat veranderingen snel werden gesignaleerd en gecorrigeerd. De processtappen voor het inrijden van de busbrug met tijdskader zijn hier per stap aangegeven.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers