Contouren nieuw station Ede-Wageningen steeds beter zichtbaar

Nieuws

21 november 2022

Station Ede-Wageningen ondergaat een grootschalige metamorfose. Afgelopen zomer is het stationsgebied flink op de schop gegaan en reden er 24 dagen geen treinen. Aannemerscombinatie EdesPoort (bestaande uit Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en Van Wijnen Arnhem) werkte non stop door aan het nieuwe station. In het weekend van 19 november is de Albertstunnel verbreed door een 340 ton zware ‘overstek’ aan de tunnel te bevestigen.

Verbreding van Albertstunnel

De verbreding van de tunnel is de basis voor het nieuwe eerste perron. In de toekomst verwachten we meer reizigers op station Ede-Wageningen en daarom is het noodzakelijk om dit perron te verbreden. De verbrede tunnel biedt bovendien de benodigde ondersteuning voor de kolom die de toekomstige perronkap gaat dragen.

Hiervoor is de bestaande betonconstructie van de Albertstunnel uitgebreid met een zogenoemde overstek. Deze overstek is 33 meter lang, vier meter breed en weegt 340 ton. Om maandenlange verkeershinder op de drukke Klinkerbergweg te voorkomen, is de betonnen kolos op het Frisopark (voor het Akoesticum) voorgebouwd. Met speciale transportwagens is het geheel in de avond en nacht van 18 op 19 november vanaf het Frisopark naar de Albertstunnel gereden en op de steunpunten gelegd.

  • Vanaf het Frisopark wordt de overstek over de Klinkerbergweg richting de Albertstunnel gereden
    Vanaf het Frisopark wordt de overstek over de Klinkerbergweg richting de Albertstunnel gereden
  • De Klinkerbergweg is voor de ‘inrijdoperatie’ gestremd voor het wegverkeer
    De Klinkerbergweg is voor de ‘inrijdoperatie’ gestremd voor het wegverkeer
  • De overstek is aangekomen bij het eerste perron boven de Albertstunnel
    De overstek is aangekomen bij het eerste perron boven de Albertstunnel
  • De overstek dient onder andere als verbreding van het eerste perron
    De overstek dient onder andere als verbreding van het eerste perron
  • Minutieus wordt de 340 ton zware overstek op de steunpunten gelegd
    Minutieus wordt de 340 ton zware overstek op de steunpunten gelegd

Hoogtepunten van de afgelopen maanden

Begin augustus is een mooie civiele mijlpaal bereikt na het succesvol inschuiven van de oostelijke reizigerstunnel. De nieuwe tunnel, met een gewicht van 8.000 ton en een lengte van 65 meter, is binnen de geplande tijd op zijn definitieve plek ingeschoven. Bekijk hier een timelapse van de inschuifoperatie.

Bijzondere perronoverkapping

In augustus zijn ook de oude perrons en het gebouw op het middenperron gesloopt. Daarnaast boorden we palen in de grond als voorbereiding op de toekomstige perronoverkapping. De gehele perronoverkapping bestaat uit een constructie van 23 driehoeken. Elke driehoek bestaat uit houten liggers van 27 meter lengte.

Op de bouwlocatie aan de Akulaan bouwt EdesPoort deze 23 driehoeken voor, inclusief plafond, dakbedekking en verlichting. De driehoeken worden in de eerste helft van 2023 boven het nieuwe station getakeld.

  • De entree met luifels op station Ede-Wageningen
    De entree met luifels op station Ede-Wageningen
  • Perrontunnel met kap op station Ede-Wageningen
    Perrontunnel met kap op station Ede-Wageningen

Opbouw stationsgebouw gestart

In september zijn onder andere de liftschachten geplaatst en de vloer van de toegang van de reizigerstunnel gestort. Ook zijn er tijdelijke wachtruimtes op de perrons geplaatst. Zo kunnen reizigers tijdens de bouwwerkzaamheden droog wachten op de trein. Daarnaast is de vloer van de fietsenstalling gestort en is de opbouw van het stationsgebouw begonnen.

Op deze luchtfoto zijn de nieuwe sporen te zien. In het hele stationsgebied zijn 21 oude wissels verwijderd en 11 nieuwe gebouwd. In totaal is er negen kilometer spoor gesloopt en bijna acht kilometer nieuw spoor gebouwd. Met al deze bouwstappen worden de contouren van het nieuwe stationsgebouw steeds meer zichtbaar.

Waar werken we aan?

Onder de naam Spoorzone Ede werken ProRail, gemeente Ede-Wageningen en NS samen aan een nieuw station Ede-Wageningen. Het wordt een toegankelijk, goed bereikbaar en duurzaam station met moderne voorzieningen voor reizigers. Zo komt er een nieuw busstation, nieuwe fietsenstallingen, betere loop- en fietsroutes en meer parkeerplaatsen. Hierdoor gaat overstappen straks snel en gemakkelijk.

Daarnaast werken we aan een robuust en betrouwbaar spoor zodat treinen niet meer op elkaar hoeven te wachten. Hierdoor kan NS de treinen nog preciezer volgens dienstverlening laten rijden. Het nieuwe station komt tegemoet aan alle wensen van deze tijd en draagt straks bij aan een positieve klantbeleving voor reizigers, omwonenden en ondernemers. Het station krijgt een natuurlijke, Veluwse uitstraling die aansluit op de omgeving. Aan de rand van het station komt een mooi stadspark, waar het voor iedereen heerlijk vertoeven wordt.

Planning

Het nieuwe station is naar verwachting in 2024 klaar, inclusief fietsenstalling en busstation. De parkeerplaatsen, inrichting van de pleinen en het groen zijn hoogstwaarschijnlijk in 2025 klaar.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers