Contract onderstation Beverwijk gegund aan Dura Vermeer
Nieuws
Met het gunnen van het contract rond de bouw van een onderstation voor station Beverwijk, is een belangrijke mijlpaal gehaald. Het contract is gegund aan Dura Vermeer.
Beste kwaliteit
‘Dura Vermeer in Beverwijk’ schreven we begin dit jaar al eens. Toen in de context van spoorse aanpassingen op station Beverwijk. Lag het dan niet voor de hand dat Dura Vermeer ook het onderstation zou bouwen?
“Nee, want het project van de spoorse aanpassingen loopt al langer en is in 2024 al op de markt gebracht”, vertelt Sander de Kock, projectmanager ProRail. “Voor de bouw van het onderstation vond dus een aparte aanbestedingsronde plaats. Dura Vermeer heeft ook het contract voor de bouw van het onderstation in de wacht gesleept. Hun inschrijving bood de beste prijs-kwaliteitverhouding.”
Voordelen
Eén aannemer voor deze beide projecten biedt veel voordelen weet Sander. “Met deze twee projecten staat er veel te gebeuren op en rond station Beverwijk. Zet je dat af tegen het aantal vierkante meters waarop het moet gebeuren, dan kun je je voorstellen dat dat heel precieze afstemming vereist. Dat we nu voor beide projecten Dura Vermeer hebben gecontracteerd, vereenvoudigt veel. De planning van de volgorde van de werkzaamheden bijvoorbeeld en afspraken over de opslag van materialen. Dan heb ik het alleen nog maar over de voorbereidingen. Ook straks tijdens de uitvoering plukken wij en Dura Vermeer de vruchten van deze situatie.”
Wat doet een onderstation?
Een onderstation is een gebouw langs het spoor waarvandaan de bovenleiding wordt voorzien van spanning. Omdat het hier om een nieuw onderstation gaat, valt binnen de scope van dit project ook het aanleggen van een 10kv kabeltracé. Daarmee wordt spanning in het onderstation verkregen. Deze kabel is bijna twee kilometer lang en wordt ondergronds aangelegd, van de netbeheerder (Tennet) naar het onderstation.
Dat is bijna een project op zich, vertelt Sander: “Vooral vergunningtechnisch was dit ingewikkeld. Want de kabel gaat natuurlijk niet alleen door grond van ProRail, maar ook door gronden van derden zoals het waterschap. Bovendien is het onder de grond met kabels, leidingen en andere obstakels net zo druk als erboven. Er waren dus uitgebreide vooronderzoeken nodig.”
Bouwen kan beginnen
Inmiddels zijn al deze uitdagingen het hoofd geboden. En dus kan het nieuwe onderstation gebouwd worden, waarmee de energievoorziening op het spoor wordt uitgebreid. Sander: “We lopen in heel Nederland tegen de grenzen aan van het energienetwerk van het spoor. Daarom bouwen we nieuwe onderstations. Zo verzwaren we de energievoorziening en maken we deze klaar voor de toekomst.”
In oktober starten de werkzaamheden op station Beverwijk. De eerste zichtbare werkzaamheden van de bouw van het onderstation starten begin 2026. Als alles volgens planning verloopt, wordt het onderstation eind 2026 in gebruik genomen.
Meer nieuws
-
Nieuwe perronkap keert terug op station Heiloo
21 juli 2025
-
Werkzaamheden Nijmegen in zomerstand
14 juli 2025
-
Busstation Schiphol Plaza in de bouwhekken
11 juli 2025