Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Het was warm en het spoor heeft dat ook ervaren. Sinds gistermiddag ondervond het spoor hinder van de warmte. Halverwege de middag nam het aantal verstoringen als gevolg van kapotte treinen of defecten aan het spoor toe. Aan het einde van de avond nam dat af. Veel ProRailers en aannemers hebben paraat gestaan en zich de hele dag en nacht ingezet. En dat in bijna veertig graden en met speciale veiligheidskleding aan. Een zware klus maar daardoor zijn de meeste storingen nu verholpen. We blijven hard werken om het treinverkeer weer volgens schema te laten rijden. Daarvoor wil Ans Rietstra, directeur dagelijkse operatie van ProRail iedereen hartelijk danken.
Kapotte treinen, stroomstoringen en ook spoorspatting. Het weer had zijn weerslag op het treinverkeer. Ondanks de extreme heeft het overgrote deel van de treinen gewoon op tijd gereden. Maar er zijn ook tientallen meldingen binnengekomen van incidenten als gevolg van die hitte.
Bij Haarle ging een trein stuk en werkte ook de airconditioning niet meer. Onze collega’s van incidentenbestrijding hebben de mensen uit de trein gehaald. Daarbij werd ook water uitgedeeld. De mensen zijn daarna met bussen vervoerd zodat iedereen verder kon.
Door kapotte zekeringen was de Willemspoortunnel vanaf ongeveer 16.00 uur gestremd. Daardoor was enige tijd weinig treinverkeer mogelijk van en naar Rotterdam. De aannemer is ter plaatse gekomen en heeft de zekeringen hersteld waarna het treinverkeer weer hervat kon worden. Op Rotterdam Centraal werd het wat drukker. De veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond deelde daar water uit.
De grootste klus was hitteschade aan een overweg bij Kesteren. Door spoorspatting moest een deel van de sporen en een overweg verwijderd en opnieuw geplaatst worden. De aannemer heeft deze hersteld in de nacht. Herstel laat op sommige plaatsen langer op zich wachten omdat het spoor eerst moet afkoelen.
Ook het goederenvervoer ondervond hinder van de verstoringen. Door een sectiestoring bij emplacement Maasvlakte ondervindt het spoorgoederenvervoer tot de avond hinder. Ook bij emplacement Europoort en op de betuweroute is een verstoring als gevolg van kapotte bovenleidingen.
Bij temperaturen boven de 25 graden zijn we extra alert. We kennen de 'hotspots' en houden die op warme dagen extra in de gaten. Want aanhoudende hitte kan voor problemen zorgen. Zeker als de zon op het spoor brandt. Spoorstaven zetten dan uit en de temperatuur kan daarin tot wel 70 graden oplopen. Omdat het spoor in de lengte nauwelijks kan uitrekken, kunnen spoorspattingen ontstaan in de vorm van een 'knik' in het spoor. Ook het spoor op bruggen kan uitzetten. Daarom koelen we die met water als dat nodig is.
Er is en wordt nog hard gewerkt. Vandaag worden bijvoorbeeld op verschillende plaatsen op de havenspoorlijn nog stroomstoringen verholpen. Ans Rietstra, directeur dagelijkse operatie van ProRail: “Het blijft natuurlijk erg vervelend dat reizigers en vervoerders hinder ondervonden van de hitte die het spoor raakte. Maar ik vind het ook fantastisch om te zien hoeveel werk er door onze mensen en de mensen van onze aannemers is verzet. In de zinderende hitte en met veiligheidskleding aan is dat zwaar werk. Er is heel veel werk verricht en ik ben daar trots op. Onze dank gaat uit naar iedereen die zich heeft ingezet om alle incidenten zo snel mogelijk te herstellen.”
29 november 2023
1 december 2023
27 november 2023
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.