Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Het spoor is cruciaal voor het openbaar vervoer in Nederland. Daarom gaat de vernieuwing van spoor en stations gewoon door. Nou ja, gewoon? Het gaat er op dit moment wel anders aan toe. In serie ‘De Doorbouwers’ zie je hoe spooraannemers ondanks de coronamaatregelen hun werk doen. In deze derde aflevering zijn we op bezoek in Geldermalsen, waar hard wordt gewerkt aan het spoor en station. Zodat er in de toekomst meer treinen kunnen rijden.
"Wij hebben een vitaal beroep. Uiteindelijk zorgen wij ervoor dat de infrastructuur in Nederland op orde blijft", zegt Peter Boonen, uitvoerder bij Mobilis. Hij werkt met zijn collega's van de Lingense Alliantie, die bestaat uit aannemerscombinatie Dura Vermeer-Mobilis en ProRail, aan project Spooromgeving Geldermalsen. Vanuit dit project wordt het station Geldermalsen opnieuw ingericht om te voldoen aan het Programma Hoogfrequent Spoor.
Tussen Amsterdam en Eindhoven gaan steeds meer treinen rijden. Daarvoor is meer ruimte nodig op het spoor. De Merwede-Lingelijn, tussen Dordrecht en Geldermalsen, krijgt daarom een eigen, vrij liggend spoor. Zo kunnen op het hoofdspoor elk uur zes intercity’s en twee tot zes sprinters rijden en hoeven de treinen niet meer het drukke spoor tussen Utrecht en Den Bosch te kruisen. Ook wordt op station Geldermalsen het aantal perrons uitgebreid en er komt een nieuwe reizigerstunnel.
"We zijn hier in Geldermalsen bij het begin van de tunnel die onder het spoor door komt. De overweg ligt midden in het dorp en met heel veel treinverkeer gaat die ook vaak dicht", zegt Peter Boonen. Collega Hans Rovers vult aan: "Deze huizen zijn gebouwd toen er nog één trein per uur voorbijkwam. Nu is dat om de vijf minuten." De nieuwe onderdoorgang wordt daarmee des te belangrijker.
Marco Meijer en zijn zoon werken aan een grote klus, namelijk het betonwerk van de onderdoorgang Lingedijk. Hier wordt beton gevlochten en vervolgens gestort: "Het is zwaar werk, heel zwaar werk," vertelt Marco in zijn pauze. Gelukkig kan het duo samen bijkomen in de auto onder het genot van een koffietje. Werken met familie heeft zo zijn voordelen, want in tegenstelling tot collega’s, kunnen de heren wel samen in een auto naar het werk rijden
In videoserie 'De Doorbouwers' zie je spooraannemers en collega’s aan het werk bij spoorwerkzaamheden. Om het spoor in goede conditie te houden. Voor minder treinen nu, maar voor meer treinen in de toekomst. We verwachten namelijk in 2030 een reizigersgroei van 30 procent en bereiden ons daar op voor.
Kijk je volgende week mee naar aflevering 4? Alle afleveringen komen ook op het YouTube-kanaal van ProRail.
26 september 2023
21 september 2023
21 september 2023
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.