De herfst is begonnen

De lange hete zomer is voorbij. De dagen worden weer korter en de temperaturen dalen. Voor ProRail tijd om de herfstmaatregelen uit de kast te halen.
Herfst rond het spoor

Vanaf 1 oktober gaan onze herfstmaatregelen in. Er rijden geltreinen, we hebben storingsploegen paraat bij slecht weer en we zorgen dat een een aantal overwegen langer dicht is. 

Gladde sporen 

Nu de bladeren weer van de bomen vallen, kunnen de sporen glad worden, vooral als er ook sprake is van regen of mist. Gladde sporen zorgen ervoor dat de wielen van de trein minder grip op de rails krijgen. Treinen kunnen dan minder snel optrekken. Ook moeten de treinen voor een station eerder afremmen. Dat maakt het voor een machinist moeilijker om volgens de dienstregeling te rijden. Ook kunnen gladde sporen ervoor zorgen dat de wielen van de trein beschadigd raken, waardoor deze treinen naar de werkplaats moeten voor reparatie. NS heeft extra medewerkers achter de hand om deze wielen te repareren. 

Geltreinen 

Samen met NS zorgen we voor Sandite op het spoor. Sandite bestaat uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel. De combinatie van regen- en bladval zorgt voor gladde smurrie op het spoor, waardoor treinen geen goede grip hebben.Sandite maakt de sporen minder glad, waardoor de treinen beter volgens de dienstregeling kunnen rijden. Vorig jaar smeerden we in totaal 104651  liter gel op het spoor.  

Hoe werken de geltreinen 

De geltreinen smeren een gel vanuit de trein op het spoor. Dit maakt de sporen minder glad, wat ervoor zorgt dat de treinen beter volgens de dienstregeling kunnen rijden. ProRail en NS hebben twaalf treinen voorzien van een installatie die de gel over de rails verspreid. Acht daarvan zijn reguliere reizigerstreinen. Deze worden met GPS aangestuurd, zodat de gel aangebracht wordt voor of na de stations, waar de treinen optrekken of afremmen. Vier andere treinen zet ProRail klaar op strategische locaties (Eindhoven, Roosendaal en Amersfoort 2x) in het land en kunnen flexibel ingezet worden waar nodig. 

Overwegen iets langer dicht 

Als het spoor glad is kunnen treinen minder goed remmen. Om te voorkomen dat treinen doorglijden en op een open overweg terechtkomen passen we in de herfst de instellingen bij vijf overwegen aan. Zodra de trein het station komt binnenrijden, sluit de overweg achter het station sneller dan anders. Dit voorkomt gevaarlijke situaties op overwegen. Voor automobilisten, fietsers en voetgangers betekent dit iets langer wachten bij de overweg. We passen de overwegen aan op bij volgende stations: Baarn (Van Heutzlaan), Den Dolder (Dolderseweg), Dalfsen (overpad bij station), Wierden (Hexelseweg) en Haren (overpad bij station). 

Hollands probleempje? 

Een typische Hollandse probleempje die gladde sporen? Nee, bijna alle Europese landen hebben last van gladde sporen door bladval. Sandite wordt bijvoorbeeld ook gebruikt door de spoorwegen in België en Groot-Brittannië. 

Minuutje extra 

Naast het rijden van geltreinen, hebben NS en ProRail in de herfst ook de vertrek- of aankomsttijden op zo’n vijftien trajecten met een minuutje veranderd om treinen langzamer te kunnen laten optrekken. Ook zorgt ProRail ervoor dat bomen gesnoeid worden langs het spoor en dat er extra storingsploegen paraat staan bij bijvoorbeeld verwachte storm. Ook staan de incidentbestrijders van ProRail altijd klaar om snel eventuele bomen en takken van het spoor te halen.  

Weerbureau 

ProRail volgt de weersverwachtingen op de voet. 24 uur per dag, zeven dagen in de week monitoren onze meteorologen de voorspellingen. Belangrijk, want verschillende weersomstandigheden zijn van invloed op het spoor. Is er een 'weerevent' - een voorspelling buiten de afgesproken marges - op komst? Dan trekken de meteorologen tijdig aan de bel en bereiden we maatregelen voor. Voor ieder weertype zijn marges bepaald: wanneer is er niets aan de hand, wanneer letten we extra op, wanneer bereiden we maatregelen voor? Zodra er een zogenaamd weerevent ontstaat - een voorspelling buiten de afgesproken marges - stemmen de meteorologen van Weerplaza af met het Weerbureau Spoorbranche over de vervolgstappen. In de herfst gaat het vaak om gladde sporen of een herftstorm. 

Kijk op onze herfstpagina voor meer informatie.

Gepubliceerd op