Drie minuten stil

Aanstaande zaterdag 20 april, om 22.30 uur, ligt het openbaar vervoer drie minuten stil. Het is een signaal: geweld in trein, bus, tram en metro moet stoppen. ProRail ondersteunt dit protest.

Lees meer

De nieuwe spoorbrug in cijfers

Nieuws

16 november 2017

De enorme spoorbrug bij Utrecht zal zich vrijdag als een slak bewegen naar zijn definitieve plek over het Amsterdam-Rijnkanaal. Je vraagt je af bij zo'n gevaarte: hoe lang, hoe hoog en wat weegt ie? Kortom, de brug in cijfers.

Alle cijfers op een rij:

  • Lengte brug: 170 meter
  • Breedte brug: 15 meter
  • Hoogte brug: 29 meter
  • Gewicht brug: ruim 3000 ton
  • Hulpbruggen: 2
  • Funderingspalen voor hulpbruggen: 50
  • Puin en zand voor transportweg: 75.000 m3
  • Self Propelled Modular Transporters (SPMT): 2
  • Wielen SPMT's: 640
  • Aantal mensen betrokken bij transport en plaatsing: 120
  • Lengte spoorverdubbeling: 2 kilometer
  • Spoorverdubbeling gereed en in dienst: eind 2018

Met nieuwe spoorbrug ruimte voor meer treinen

Tussen de stations Leidsche Rijn en Utrecht Centraal verdubbelt ProRail het spoor over een lengte van bijna 2 kilometer, van twee naar vier sporen. Voor deze spoorverdubbeling bouwt ProRail een extra brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Deze brug komt tussen de huidige brug en de gele Hogeweidebrug in te liggen. Wil je weten hoe dat in zijn werk gaat? Kijk dan op de animatie

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers