De planning van een buitendienststelling: countdown

Nieuws

5 oktober 2016

“Meestal liggen we mooi op schema, maar er kan zich ook een onvoorzien probleem voordoen. Dan zit ik echt op het puntje van m’n stoel om dat op te lossen,” zegt ProRailer Bart Hoogendoorn over de dynamiek in zijn werk. Als Coördinator Buitendienststellingen buigt hij zich sinds 2013 over de sporenvernieuwing rond Utrecht Centraal.

“Utrecht Centraal vind ik een heel mooie, complexe locatie om te werken”, vertelt Bart Hoogendoorn. “Ik doe er alles aan om buitendienststellingen op rolletjes te laten verlopen. Maar als ik moet ingrijpen, geeft het wel heel veel voldoening om ook dát weer in goede banen te leiden.”

Draaiboek

Samen met de aannemers en ProRailcollega’s maakt Bart het alomvattende draaiboek voor een buitendienststelling: de planning van uur tot uur. “Bij een groot project als dat van Utrecht Centraal wordt een buitendienststelling vaak al jaren van tevoren aangevraagd. Mijn bijdrage begint dan zo’n 26 weken van tevoren.” Hij omschrijft zijn werk als een cyclus: steeds een moment van afstemming, waarna het draaiboek weer wordt bijgewerkt. “Noem het een countdown naar het moment van de buitendienststelling.”

Integraal draaiboek

Een week van tevoren leveren alle betrokken aannemers hun werkplan aan. “Daarin staat precies wat ze gaan doen, hoe de aannemer z’n werkzaamheden ‘beheerst houdt’, zoals we dat noemen, en wie de contactpersonen zijn die we zonodig kunnen bellen. En soms wil een andere partij aanhaken, bijvoorbeeld om tijdens de buitendienststelling onderhoudswerkzaamheden te doen. Dan bekijk ik samen met de aannemer of dat valt in te passen en dat verwerken we allemaal in het uiteindelijk integraal draaiboek.”

Iedere dienst is anders

Doordeweeks is Bart in zijn kantoor te vinden. “Maar in de weekenden van een buitendienststelling zit ik in de bouwkeet van de aannemer. Samen met collega’s van Movares hebben wij dan de rol van Bouwprocesleider. De aannemer coördineert zijn eigen werkzaamheden en ik houd de vinger aan de pols: loopt alles volgens planning? Iedere dienst is anders. Het ene moment ligt alles op schema en kun je rustig in het zonnetje onder een kopje koffie met de aannemer de lopende zaken doorspreken. Maar soms popt er ineens wat op waardoor de werkzaamheden vertraging dreigen op te lopen, en dan zit ik op het puntje van m’n stoel de planning aan te passen. Dat kan echt om van álles gaan. Een storing, een kapotte machine, noem maar op.”

‘Daar doe je ’t voor’

De verbouwing van de Utrechtse sporen is bijna afgerond. “Geweldig natuurlijk. Maar toch zal ik het diep van binnen ook een beetje jammer vinden als het is afgelopen. Het is zo´n leuk project. Zo groot en complex. Buitendienststellingen lopen soms van Amsterdam tot aan Geldermalsen. Het afgelopen jaar hebben we veel werk verzet en de resultaten zijn ernaar. Dankzij de strakgetrokken sporen kunnen treinen sneller door station Utrecht rijden en dat verschil zie ik echt. Dan denk ik: ja, dat is wel waar je ’t voor hebt gedaan.”

Reisinformatie

Tot eind van het jaar kunnen werkzaamheden gevolgen hebben voor het treinverkeer. Zo is er in de herfstvakantie een buitendienststelling en ook eind november wordt er nog aan het spoor gewerkt. Voorkom daarom verrassingen en raadpleeg voor vertrek altijd even ns.nl/treinverkeerutrecht.

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers