De veiligheid bij buitendienststellingen: scherp blijven

Nieuws

21 april 2016

Het klinkt onwaarschijnlijk, maar tussen augustus 2013 en eind 2015 waren er op Utrecht Centraal maar liefst 907 buitenstellingen. “Zowel grote, als veel kleine, nachtelijke”, nuanceert veiligheidsadviseur Joop Gulikers. Hij ziet toe op de veiligheid bij buitendienststellingen.

“Ze volgen elkaar in rap tempo op”, vertelt Joop Gulikers over de buitendienststellingen. Hij werkt bij ProRail vanuit ingenieursbureau Movares. Het draait allemaal om het ‘ontwarren’ en ‘straktrekken’ van de sporen op Utrecht Centraal. Allemaal komen ze vrij van elkaar te liggen. “Zo hoeven treinen elkaar straks minder vaak te kruisen of op elkaar te wachten.”

De dagelijkse praktijk

Gulikers weet als geen ander wat daarbij komt kijken. Hij is bij deze werkzaamheden betrokken sinds de ontwerpfase in 2010. “Ik heb destijds zelf de veiligheidsplannen geschreven en kan nu dagelijks zien en toetsen hoe daar in de praktijk mee wordt omgegaan. Mijn adviezen hebben te maken met Spoorwegveiligheid, Arbo-veiligheid en ook omgevingsveiligheid. Denk aan reizigers en machinisten, maar ook aan hulpdiensten die te allen tijde toegang moeten kunnen hebben.”

Rondje lopen

Elke week maakt hij minimaal één veiligheidsrondgang, samen met een veiligheidskundige van aannemer U-centRaal, een bouwcombinatie van VolkerRail en BAM Rail. “We letten erop of reizigers geen last hebben van de werkzaamheden. Bij het slijpen van tegels komt bijvoorbeeld stof vrij en is er lawaai. Dan bouwen we voldoende afstand in tot waar de reizigers lopen. En we eisen dat er bij het slijpen water wordt gebruikt, zodat het stof neerslaat. Verder schermen we ons bouwterrein af met hekwerken. Soms ontkomen we er niet aan dat dit een blindengeleidestrook blokkeert. Dan nemen we in de plannen op dat ter plaatse een markering komt die een obstakel aangeeft.”

Oefening van de brandweer

De buitendienststelling van het paasweekend kon Gulikers mooi combineren met een oefening van de brandweer. “We namen in dat weekend onder meer een dive-under in gebruik. Vooraf kreeg de brandweer de kans te oefenen en de calamiteitenroute te verkennen. Daar waren ze heel content mee. Ook de ProRail Incidentenbestrijding heeft er kunnen oefenen met hun nieuwe bergingsvoertuigen, waarmee ze gestrande treinen kunnen wegslepen. Ze spoorden zelfs een storing op die ze daardoor meteen konden oplossen.”

Dikke pluim

“Wat ons werk heel bijzonder maakt, is dat we vaak werken tussen sporen waar de treinen gewoon blijven rijden. Dat maakt het vrij complex. Daarom verdient het uitvoeringsteam van de aannemer een dikke pluim. Een knappe prestatie hoor, 907 buitenstellingen die qua veiligheid zo goed zijn verlopen. Het is toch zaak om elke keer scherp te zijn en te blijven.”

Weetjes

• Het jaar 2016 is het drukste jaar met 21 weekendbuitendienststellingen en 167 nachtelijke buitendienststellingen.
• Er staat ongeveer 30 kilometer aan veiligheidshekwerken in en rondom Utrecht met uitlopers naar Breukelen, Culemborg, Arnhem en Leidsche Rijn.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers