Definitieve gunning contract Zwolle

Nieuws

9 augustus 2017

Gisteren is een mijlpaal bereikt in de aanbestedingsprocedure voor de “Spooruitbreiding Zwolle-Herfte”. Een onderdeel van dit grote spooruitbreidingsplan, contract Zwolle genoemd, is gegund aan aannemer Strukton Rail BV. Met contract Zwolle past de aannemer diverse sporen, wissels en seinen aan ten oosten van station Zwolle. Bovendien wordt de bovenleiding ten westen van station Zwolle aangepast. Deze aanpassing is nodig in verband met de door de gemeente Zwolle gewenste busbrug. Gunning van contract Zwolle brengt ook de start van de bouw van de spoorverdubbeling (van twee naar vier sporen) tussen station Zwolle en de splitsing bij Herfte en de bouw van een dive-under bij Herfte een stap dichterbij.

Contract Zwolle

Strukton heeft de opdracht in de wacht gesleept vanwege de gunstige prijs. De aanbesteding was een langlopend traject van bijna een jaar Uiteindelijk ligt er een uitstekende aanbieding waar alle partijen content mee zijn. Met de aanpassing van sporen, wissels en seinen ten oosten van het station kunnen bijvoorbeeld treinen straks richting Enschede en Deventer tegelijk met de treinen naar Leeuwarden en Groningen vertrekken en sneller het station in en uitrijden. Door deze ‘corridorscheiding’ zal een verstoring op het ene spoor veel minder invloed hebben op een ander spoor. Ook komt er een extra perron voor de trein naar Enschede.

Contract Zwolle omvat een contractwaarde van zestien miljoen euro. Het project wordt gefinancierd door het Ministerie van Infrastuur en Milieu en de noordelijke provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel. Vanaf januari 2018 start de bouw. De komende periode staat in het teken van voorbereidende werkzaamheden en het verder uitwerken van de aanbieding tot voorontwerp met nadere detaillering van de aanpak en de planning. De werkzaamheden uit contract Zwolle leiden tot een betrouwbaarder en sneller spoor (betere aansluitingen en overstapmogelijkheden) en moeten eind juli 2018 gereed zijn.

Busbrug Zwolle

Naast de aanpassing aan sporen en wissels past de aannemer de bovenleiding aan als gevolg van de busbrug. Deze busbrug kruist de sporen in de boog aan de westzijde van het station (ter hoogte van de Veerallee) en verbindt het toekomstige busstation (zijde Hanzeland) met de binnenstad.
Gemeente Zwolle wil dat de bussen niet teveel hoogteverschil moeten overbruggen, zodat de busrit zo comfortabel mogelijk is voor de reizigers en er niet nodeloos brandstof wordt verbruikt door de bussen. De busbrug zal hierdoor de sporen op een minimale hoogte kruisen.

Technisch complex en ingrijpend

De bovenleiding aan de westzijde van het station hangt in een boog, boven een groot aantal wissels, waardoor het een technisch complexe klus is. Bovendien moet de bovenleiding bij de brug geleidelijk aan omlaag en weer omhoog worden gebracht om te zorgen dat er bij het passeren van treinen geen grote krachtsverschillen optreden in de draden en de slijtage minimaal blijft. Concreet betekent dit een aanpassing van de gehele constructie over een afstand van bijna 250 meter.
De technisch complexe klus is ook ingrijpend voor de treinreizigers. Voor het verlagen van de bovenleiding is negen dagen uitgetrokken in de periode van 24 februari tot en met 5 maart 2018. Treinen van Zwolle richting Amersfoort en Lelystad kunnen dan niet rijden.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers