Een klein vergelijk: punctualiteit in Europa

Een veel gestelde vraag: rijden we beter of slechter op tijd dan onze spoorpartners in Europa? Een eenvoudige vergelijking van de cijfers uit de meest recente jaarverslagen laat verrassend genoeg zien: we rijden beter op tijd dan bijvoorbeeld de Zwitsers. Er komt een nieuwe internationale benchmark om betere vergelijkingen te maken.

Cijfers

Eerst maar eens wat cijfers uit de jaarverslagen. In Nederland reden de treinen in 2015 gemiddeld in 89,5 procent van de gevallen op tijd. Ofwel: ze waren met een verschil van minder dan drie minuten op tijd aangekomen. In Zwitserland was dat in 2015 nog 87,8 procent, ook met een drie minuten norm. Van de goederentreinen rijdt iets minder dan 80% op tijd, vergelijkbaar met Nederland. Wel rijden ze daar veel meer goederentreinen. En dat aantal zal naar verwachting groeien met de opening van de nieuwe Gotthard spoortunnel.

Streng

Maar de Zwitsers zijn strikter in de meting van punctualiteit. Ze beschouwen zichzelf als de strengste meters van iedereen. Want ze communiceren niet zozeer de treinen, maar de reizigers die op tijd waren op hun complete route van A naar B, met eventuele tussenstops. Het is dus uiteindelijk een beetje appelen met peren vergelijken. Overigens meten wij sinds 2015 ook voor het eerst op die manier samen met NS. Daarbij hanteren we een vijf minuten norm. Dan komen we uit op 91 procent voor het hoofdrailnet (dus nog los van de regionale vervoerders en de goederenvervoerders). Ook geen slecht cijfer.

Andere landen 

Twee andere landen dan: België en Duitsland. In België reden ze in 90,9 procent van de gevallen op tijd, maar dat is gerekend met een zes minuten norm. In Duitsland komt dat voor diezelfde norm uit op 93,7 procent. Maar ook hier valt wel wat te zeggen, want de afstanden die er in Duitsland worden afgelegd zijn niet vergelijkbaar met die in Nederland bijvoorbeeld. Tegelijkertijd, de Duitsers hanteren ook nog een heel andere meetmethode.

Appelen en appelen 

Als dan de normen al nauwelijks te vergelijken zijn, dan misschien de appelen met de appelen vergelijken. Wie doet het beter ten opzichte van vorig jaar volgens zijn eigen cijfers? De Zwitsers zijn er 0,1 procentpunt op vooruit gegaan, de Belgen gingen er 2,7 procentpunt op vooruit, de Duitsers gingen er 0,8 procentpunt op achteruit en wij, wij daalden met 0,7 procentpunt, hoewel we weer 0,1 procentpunt stegen op vijf minuten norm.

Raar eigenlijk 

Het is jammer dat we niet echt goed met elkaar kunnen vergelijken. En dat is eigenlijk best vreemd. Want wie wil weten welke televisie, fotocamera of camping het beste is, kan tegenwoordig op talloze vergelijkingssites terecht. Maar wie de dienstverlening op het spoor wil vergelijken, wacht een ingewikkeld rekenwerk.

Internationale aandacht 

Samen met de spoorbeheerders in Europa en met steun van de Europese Commissie wordt daarom nu gewerkt aan een internationale benchmark, zeg maar een internationaal prestatie dashboard. Zoiets als we nu voor Nederland ook hebben voor de Nederlandse treinen alleen.

Antwoord komt

Ondertussen hebben we ook een heleboel landen gevraagd om hun punctualiteitscijfers alvast aan te leveren op een manier zoals wij die ook berekenen. In onze beheerconcessie ligt de opdracht om daar om de zoveel jaar een vergelijking van te maken. De laatste keer dat we dat deden was in 2011. We verwachten dat we dat begin 2017 gereed hebben. Een actueel antwoord op de vraag is er dus nog niet, maar dat zit er wel aan te komen.

Dashboard

Geïnteresseerd in onze punctualiteitscijfers? Deze zijn dagelijks online te volgen op ons dashboard