Essentiële extra investering in overwegen
Nieuws
Staatssecretaris Van Veldhoven van het ministerie Infrastructuur en Waterstaat (IenW) zegt extra geld toe voor aanpak van overwegen: 25 miljoen euro. Anne Zwiers, directeur Overwegen bij ProRail: "De verbetering van veiligheid bij overwegen is een topprioriteit van ProRail. Essentieel dat we daar nu extra geld in steken en samen met het ministerie structureel daarin blijven investeren."
Risicovolle overwegen opheffen
"Ons motto is: de beste overweg is een opgeheven overweg", zegt Zwiers. "De de meest risicovolle pakken we als eerste aan. Dat zijn de openbare overwegen zonder actieve beveiliging. Die zijn niet meer van deze tijd en we spannen ons hard in om die allemaal uit het spoor te krijgen. Afgelopen weekend op 14 juni sloten we er weer twee af bij Elst. De afsluitingen van dit soort overwegen zijn stuk voor stuk mijlpalen, die we alleen sámen met overheden, omwonenden en belanghebbenden bereiken."
Totaal tachtig miljoen
Van de extra 25 miljoen euro die de staatssecretaris heeft toegezegd is ruim veertien miljoen extra voor de aanpak van dit soort niet actief beveiligde overwegen (NABO's) bedoeld. In het programma voor de aanpak van openbare NABO’s zijn 180 overwegen opgenomen, waarvan we binnenkort de vijftigste daadwerkelijk aanpakken. Het totale budget voor aanpak van NABO's is met het extra geld nu tachtig miljoen euro.
Nul slachtoffers
De ambitie van ProRail en het ministerie is nul slachtoffers op overwegen. In het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO) is in de afgelopen jaren veel bereikt, en dat gaat verder dan het opheffen van NABO's. Nederland is op het gebied van spoorveiligheid vooroplopend in Europa. Maar om het landelijke verbeterprogramma vol te houden is extra geld nodig. De extra bijdrage van het ministerie van IenW is een start daarvoor, zodat nieuwe aanvragen van wegbeheerders zoals de gemeentes ingediend en doorgedacht kunnen worden.
Stap voor stap
Zwiers benadrukt het belang van structurele budgettering voor de aanpak van overwegen. "We zijn heel blij met deze extra miljoenen, maar we zijn er nog lang niet. Stap voor stap werken we aan het opheffen van overwegen, om onze ambitie van nul slachtoffers en nul verstoringen te bereiken. Daar is structurele investering voor nodig en we werken dat samen met het ministerie verder uit."
Meer nieuws
-
Borden moeten zorgen dat weggebruikers overweg vrijhouden
25 juli 2024
-
Vier overwegen overzichtelijker met gele vlakken
22 april 2024
-
Flitscamera’s: boete voor rijden door rood bij spoorwegovergang
17 januari 2024