Exceptioneel transport? Zo passeer je veilig een overweg

Mocht je met exceptioneel transport een overweg willen oversteken, dan geldt daar een verplichte procedure voor. ProRail hecht zeer veel waarde aan veiligheid op het spoor. Om deze veiligheid te waarborgen voor beroepschauffeurs, treinreizigers en treinpersoneel moet een oversteek vooraf worden overlegd met ProRail. Hier lees je hoe het werkt.

Minimaal 48 uur voor de oversteek

Als je met exceptioneel transport een overweg passeert, dan wil je dit uiteraard op een veilige manier doen. Als transporteur kun je bepalen of er aanvullende maatregelen nodig zijn voor het veilig passeren van het baanvak. Moet het baanvak verlengd worden? Dan moet het afgesloten worden voor treinverkeer. Neem dan minimaal 48 uur van te voren contact op met ProRail: 084-0867880 (gratis). Bij twijfel geldt: neem zeker contact op!

Hoe steek je een bewaakte overweg over?

Als je een Automatische Halve Overweg Bomen AHOB nadert en er komt een trein aan, dan volgt er een standaard programma:

  • Gedurende 5 seconden branden de rode lichten en klinken de bellen
  • De volgende 12 seconden dalen de bomen zodat ze de halve weg afsluiten

Een aantal belangrijke spelregels voor een veilige passage is:

  • Altijd eerst onderzoeken of een alternatieve route mogelijk is zonder overwegen
  • Vraag in het geval van exceptioneel vervoer een ontheffing aan bij de RDW
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is, er kan nog een trein komen
  • Probeer niet vanuit stilstand, maar vanuit een beweging de overweg te passeren
  • Als de benodigde tijd om de gehele vrachtwagencombinatie voorbij het laatste spoor te brengen maximaal 15 seconden bedraagt is een veilige oversteek mogelijk. Er kan dan nog geen trein aanwezig zijn. Let daarbij op factoren die de snelheid kunnen beperken zoals verkeer en kleine boogstralen aan de overzijde van de overweg
  • Het dalen van de boom zet in na 5 seconden op een standaard AHOB. Deze kan de vrachtwagen raken en beschadigden
  • Een overweg boom is zodanig geconstrueerd dat bij voldoende grote dwarskrachten deze beheerst breekt. Bij een conflictsituatie is het beter een boom te breken dan een treinbotsing te riskeren. Ieder motorvoertuig heeft voldoende kracht om de boomweerstand te overwinnen
  • Het is niet toegestaan met stalen rupsbanden een overweg te passeren
  • Als het transport een geringe bodemvrijheid heeft (dieplader) kan dat een conflict opleveren op een diepladergevoelige overweg. Deze bijzondere overwegen zijn opgenomen op de digitale wegenkaart ontheffingen
  • Als het niet mogelijk is om binnen de 15 seconden de overweg vrij te maken in verband met de aankomende trein dan wel dalende overwegbomen, is het nodig dat tijdig contact wordt opgenomen met ProRail . ProRail kan dan maatregelen treffen ten behoeve van het mogelijk maken van dit transport. Let er op dat afhankelijk van de te nemen maatregelen een bepaalde voorbereidingstijd benodigd is. Het is niet mogelijk om à la minute in te grijpen in de treindienst
  • Ook voor Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO) is het van belang dat je van te voren nagaat of de overweg binnen 15 seconden vrijgemaakt kan worden.

Bovenstaande richtlijnen zijn ook van toepassing op:

  • Voertuigen die onderdeel uitmaken van evenementen (optochten in kader van carnaval, bloemencorso etc.)
  • Werkvoertuigen
  • Vervoer over niet openbare overwegen
  • Haven en industrielijnen
  • Waar treinen met lage snelheid rijden bestaan ook overwegen met alleen lichten, en overwegen waarbij de trein stilstaat voor de overweg en pas mag rijden als deze geactiveerd is.

Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO)

Er zijn ook overwegen op zeer rustige wegen waar geen beveiliging is aangebracht. De weggebruiker moet zelf uitkijken of er een trein nadert. Het wordt sterk afgeraden om deze overwegen te passeren met exceptioneel transport.

Gepubliceerd op