Extra beveiliging emplacement Venlo

Nieuws

28 juni 2016

Een aantal seinen op emplacement Venlo is sinds kort uitgerust met twee beveiligingssystemen: het Nederlandse ATB Vv en het Duitse Indusi. Beide systemen zorgen ervoor dat treinen automatisch tot stilstand worden gebracht na het passeren van een rood sein.

Venlo krijgt de komende jaren veel extra goederentreinen te verwerken vanwege de aanleg van een derde spoor in Duitsland tussen Emmerich en Oberhausen. Hierdoor kunnen er minder goederentreinen van de Betuweroute gebruik maken en worden treinen deels omgeleid via de Brabantroute. Vanwege de toenemende verkeersdrukte in Venlo hebben we besloten de veiligheid te verbeteren door seinen aan Nederlandse zijde ook uit te rusten met het vergelijkbare Duitse systeem Indusie. Tegelijkertijd is aan Duitse zijde een aantal seinen uitgerust met het Nederlandse ATB Vv.

STS-passage

Door de seinen op emplacement Venlo uit te rusten met beide systemen kunnen we ook locomotieven toelaten die alleen het Duitse beveiligingssysteem aan boord hebben en is de veiligheid overall sterk verbeterd. Wanneer een trein onverhoopt door een rood sein rijdt - een zogeheten sts-passage - grijpt één van beide systemen in en zal de trein automatisch tot stilstand worden gebracht. Dat verkleint de kans op een botsing als gevolg van een sts-passage aanzienlijk.

Veilig spoor

Veiligheid op het spoor gaat boven alles. Niet alleen voor reizigers, maar ook voor mensen die aan het spoor werken en naast het spoor wonen. Daarom werkt ProRail non-stop aan een veilig en betrouwbaar spoor. 24 uur per dag, 7 dagen per week.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers