Extra stroom voor Leeuwarden-Meppel

ProRail legt extra kabels aan en bouwt transformators bij zodat er meer stroom beschikbaar komt voor de bovenleiding op de lijn Meppel-Leeuwarden. Vanaf de nieuwe dienstregeling 2018 komen hier extra treinen te rijden. Mooi voor de reizigers!

Meer stroom tussen Meppel en Leeuwarden

Instappende mensen in trein naar Leeuwarden

Bovenleiding gevoed door onderstations

In bovenstaande video zie je de werkzaamheden bij Grouw. Daar staat een van de zogenaamde onderstations die we langs het tracé Leeuwarden-Meppel upgraden. Onderstations zijn de stroomvoorzieningsinstallaties die overal langs het spoor staan. Het zijn een soort gigantische meterkasten voor de trein, compleet met verdelers en beveiligingsschakelaars eigenlijk net zoals iedereen die thuis ook heeft. Stroom van de leverancier komt daarin binnen, langs het spoor is dat 10.000 volt wisselstroom. Het onderstation vormt deze stroom om naar 1500 volt gelijkstroom, de spanning waar treinen gevoed door de bovenleiding op rijden.  

Grouw, Tjonger, Peperga en Havelterberg

Het tracé richting Leeuwarden gaat vanaf december drukker bereden worden. Dan gaat de nieuwe dienstregeling in en passeren er in totaal 8 treinen (nu 6). Om deze extra treinen te laten rijden is meer capaciteit nodig: we gaan van het aantal ampères verdubbelen. ProRail past daarom in vliegende vaart 4 Friese onderstations aan: Grouw, Tjonger, Peperga en Havelterberg. Ook in Heerenveen werken we aan de energievoorziening. Zo is de bovenleiding klaar voor de toekomst.

Gepubliceerd op