Flinke lik verf voor Maasbrug Venlo
Nieuws
Vijfduizend liter verf is er nodig om de Maasbrug in Venlo een grote schilderbeurt te geven. Over een paar maanden ziet de brug er weer uit als nieuw en kan die weer jaren mee.
De stalen Maasbrug in Venlo dateert uit 1963. Om de brug in goede conditie te houden en roestvorming te voorkomen moet de brug eens in de twintig tot dertig jaar volledig worden geschilderd. In 1986 gebeurde dat voor het laatst. Daarna werd de brug in 2008 nog een keer bijgestipt’. Nu is het weer tijd voor een volledige schilderbeurt. Een flinke klus voor de schilders van het bedrijf GSB.
Enorm oppervlak
Even een 16.000 2m grote brug schilderen is bepaald geen kattenpis. Voor de schilderbeurt zijn enkele maanden uitgetrokken. Sommige delen zijn goed bereikbaar. Maar voor onder de brug en aan de zijkanten wordt met een speciale constructie gewerkt. Ook kan een deel van de werkzaamheden alleen maar plaatsvinden als er geen treinen rijden. Daarom wordt er ook een aantal keren in het weekend gewerkt.
Graffiti
De Maasbrug kwam begin dit jaar nog in het nieuws omdat er in de aanloop naar de verkiezingen met koeienletters “Geert, hoe dan?” op was gespoten. De tekst werd niet direct verwijderd door ProRail omdat die niet aanstootgevend is. Maar nu de brug wordt geschilderd, verdwijnen alle graffititeksten automatisch onder een nieuwe laag verf. De brug krijgt een extra beschermlaag die het makkelijker maakt graffiti te verwijderen.
Onderhoud en beheer
ProRail is verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland: aanleg, onderhoud, beheer en veiligheid. We verdelen als onafhankelijke partij de ruimte op het spoor, regelen alle treinverkeer, bouwen en beheren stations en leggen nieuwe sporen aan. Ten slotte onderhouden we bestaande sporen, wissels, seinen en overwegen.