Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
In Bunnik is bij de overweg aan de Achterdijk een flitscamera geplaatst. Dit wordt gedaan om de veiligheid op de overweg te vergroten. De camera registreert weggebruikers die de rode knipperlichten en spoorbomen negeren.
Het betreft een proef om aan te tonen dat de camera goed werkt en dat ze weggebruikers die de fout in gaan correct registreert. Het gaat alleen om voertuigen met een kenteken. Tijdens de proef worden geen bekeuringen uitgeschreven. Na de proef blijft de camera staan. De proef is een samenwerking tussen ProRail, de gemeente Bunnik en in afstemming met het Openbaar Ministerie.
Nog te vaak rijden automobilisten, brommer- en motorrijders en vrachtwagen- en buschauffeurs een spoorwegovergang over wanneer de rode knipperlampen knipperen en de slagbomen sluiten. Om dit soort levensgevaarlijke acties een halt toe te roepen plaatst ProRail in samenwerking met het Openbaar Ministerie ‘flitscamera’s’ bij spoorwegovergangen. Weggebruikers die zich hier niet aan de verkeersregels houden kunnen straks altijd een bekeuring verwachten.
In 2018 deed ProRail in samenwerking met het Openbaar Ministerie en de gemeente Hilversum een proef met een soortgelijke camera op twee overwegen. Na een flinke hoeveelheid boetes in de beginfase hielden weggebruikers zich steeds beter aan de verkeersregels. Met als resultaat dat er in 2020 maar liefst 50 procent minder overtredingen waren en de veiligheid op deze twee overwegen fors werd verbeterd. Na deze proef is de aanbesteding gestart.
De camera kijkt alleen naar de overweg en kan niet bewegen en niet in huizen en tuinen kijken. Andere voertuigen, voetgangers en fietsers die niets met een overtreding te maken hebben, worden automatisch wazig gemaakt door de camera. De privacy van omwonenden en weggebruikers is daarmee gewaarborgd.
Voetgangers en fietsers die een overtreding maken, zijn natuurlijk moeilijker te achterhalen. Daarom blijven onze BOA’s regelmatig herkenbaar en onherkenbaar op locatie handhaven.
De toepassing van flitscamera’s is onderdeel van het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO). Dit programma is in 2014 gestart door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en ProRail voert het in opdracht van het ministerie uit. Doel van het LVO is om de doorstroming en veiligheid op en rond overwegen te verbeteren.
Als de proef in Bunnik succesvol wordt afgerond, wil ProRail starten met het plaatsen van camera’s in 22 gemeenten. Dat gebeurt op spoorwegovergangen waar verkeersregels relatief vaak worden overtreden en het risico op (bijna-)aanrijdingen groter is. Hiervoor heeft IenW budget beschikbaar gesteld. Plaatsing van de camera’s gaat in nauwe samenwerking met de gemeenten.
8 december 2022
12 september 2022
8 november 2021
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.