Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
ProRail geeft de monumentale boogkappen van station Amsterdam Centraal een flinke opknapbeurt. We schilderen de gigantische kappen aan de binnenkant. Het begint er al lekker opgefrist uit te zien.
De kappen worden geschilderd vanuit onderhoudswagens die aan de kap hangen. Zo blijft de overlast voor de reiziger gering, omdat er nauwelijks steigers op de perrons staan. De werkzaamheden zijn gestart in april 2016. De kap aan de centrumkant is half 2017 gereed. Het schilderen van de kap aan de IJ-zijde is onlangs gestart en loopt door tot half 2018. We vervangen ook de netten die bedoeld zijn om overlast van zittende vogels te voorkomen.
Bij de opening van Amsterdam Centraal in 1889 had het station één grote kap, de 'Zuidkap'. Samen vormen 50 spanten een gewelf met een spanwijdte van bijna 45 meter, een hoogte van 23 meter en een lengte van 306 meter. Bij de uitbreiding van het station aan de IJ-zijde kwam er in 1922 een tweede stationskap bij, de 'Noordkap'. Deze is smaller en langer dan de eerste kap. In 1996 kregen de niet-overkapte sporen tussen de eerste en tweede kap een derde stationskap, de 'Middenkap'. De Middenkap hoeft niet te worden geschilderd.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.