Foto's: rampenoefening spoortunnel Best

7 november 2017

Hoe blus je snel en veilig een brand in een spoortunnel? Dat werd gisteravond geoefend door de brandweer en ProRail Incidentenbestrijding in de tunnel in Best. Eén van de twee tunnelbuizen was daarvoor afgesloten voor het treinverkeer.

Drie scenario's

In de tunnel stonden drie treinstellen klaar met ieder een eigen scenario. Zo kon er in hoog tempo worden geoefend op bijvoorbeeld het blussen van een brand, het beoordelen van slachtoffers en het afvoeren van gewonden. Bij een echte calamiteit moet het allemaal in één keer goed gaan en wil iedereen dat de hulpverlening perfect verloopt. Door regelmatig te oefenen optimaliseren we de samenwerking op de momenten dat het erom spant.

Brandweermannen op het perron op station Best
Brandweermannen op het perron op station Best

Eigen oefening

Ook onze eigen incidentenbestrijders maakten van de gelegenheid gebruik om het aarden van de bovenleiding te oefenen. Dat is een uiterst belangrijke taak die ervoor zorgt dat hulpverleners in geval van een calamiteit veilig kunnen werken.

Nog twee avonden

Op 14 en 21 november vinden er deze maand nogmaals oefeningen plaats. Dit heeft verder geen gevolgen voor het treinverkeer. ProRail en de brandweer hebben afgesproken tenminste eenmaal per jaar te oefenen. Eens in de vier jaar vindt er een grotere, zogeheten multidisciplinaire oefening plaats waaraan naast de brandweer ook andere hulpdiensten meedoen zoals politie, ambulancediensten en gemeente.

Rook komt uit een trein op station Best
Rook komt uit een trein op station Best

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers