Update defecte bovenleiding: treinen Groningen - Assen rijden weer

Door een defecte bovenleiding reden er vrijdag 31 juli lange tijd geen treinen tussen Groningen en Assen. Nadat de bij het gestrande trein was weggesleept kon de treindienst vanaf 21:30 uur weer worden hervat. De aannemer van ProRail zal het defect in de nacht van vrijdag op zaterdag helemaal proberen te verhelpen, maar de treinen kunnen inmiddels weer rijden.
De defecte bovenleiding in Groningen
De defecte bovenleiding in Groningen

Rond 15:45 uur kreeg ProRail te maken met een defecte bovenleiding in de buurt van station Groningen Europapark. Om de veiligheid te kunnen garanderen haalden onze specialisten de spanning van de bovenleiding. Hierdoor strandde een trein met ongeveer honderd reizigers. Zij werden begeleid door incidentenbestrijders van ProRail. Na ongeveer een uur kon een deel van de bovenleiding weer onder spanning worden gezet zodat de trein zelfstandig terug kon rijden richting Haren. 

Wegslepen en herstel

Monteurs van ProRail gingen ter plaatse om het defect te onderzoeken en te herstellen. Het was al snel duidelijk dat de werkzaamheden, vanwege de omvang en complexiteit, een groot deel van de avond in beslag zouden gaan nemen. Een deel van de bovenleiding lag namelijk op de trein die bij het defect betrokken was. Dit moesten we eerst zorgvuldig verwijderen, voordat de trein kon worden weggesleept. Ook moest de trein zelf nog worden geïnspecteerd op eventuele schade.

Tegelijkertijd controleerden we over een deel van het traject zowel de bovenleiding als het spoor om te zien of er ook op andere plekken schade was opgetreden. Pas daarna konden de monteurs echt aan het werk met herstel. Zij werken hierbij onder meer samen met het het Operationeel Besturingscentrum Infra (OBI) van ProRail. Op het OBI werken de specialisten die verantwoordelijk zijn voor het bewaken en bedienen van de hoogspanningsinstallaties. 

Trein om 21:30 uur weggesleept

Om 21:30 uur was het treinstel weggesleept. Hierdoor kwamen de sporen vrij en kon de treindienst weer worden opgestart. De spooraannemer gebruikt de nacht van vrijdag op zaterdag om de schade aan de bovenleiding definitief te herstellen.

Gepubliceerd op