Geslaagde rondleiding door Utrecht Centraal: ‘een beetje Schipholachtig’

Nieuws

6 juni 2016

De Dag van de Bouw, afgelopen zaterdag, trok 93.000 kijkers: 3.000 meer dan het jaar ervoor. Door heel Nederland waren 170 bouwlocaties opengesteld. In Utrecht gaven ProRail en aannemer Besix samen rondleidingen door de nieuwe stationshal van Utrecht Centraal. En de belangstelling was groot.

Het was zaterdag een komen en gaan in de hal van het Stadskantoor. Want daar, bij het Infocentrum Stationsgebied, was het verzamelen geblazen voor de diverse rondleidingen. Wie deelnam aan de wandeling door de stationshal kreeg een geel hesje uitgereikt met achterop de tekst ‘Bezoeker’. De hesjes waren bijna niet aan te slepen, want de een na de andere enthousiaste bezoeker meldde zich, en ook onderweg sloten zich soms nog nieuwe meelopers aan.

‘Leeg weiland’

De verbouwing van Utrecht Centraal nadert na zes jaar het einde. Er was dus veel te vertellen en te zien over deze ingewikkelde klus waarbij, zoals dat heet, ‘tijdens de verbouwing de winkel openblijft’. Timmeren, boren, afbreken, opbouwen terwijl het station elke dag 285.000 reizigers op bezoek krijgt. En dat allemaal veilig, en rekening houdend met drukte, dienstregelingen en evenementen. Ga er maar aan staan. Heel veelzeggend was het feit dat de hele bouw ‘in een leeg weiland’ in krap anderhalf jaar zou hebben gekund, in plaats van de huidige zes jaar.

Enorme puzzel

“Het was een enorme puzzel”, vertelde ProRail bouwmanager Jelger Vos, bij de voormalige tunnel naar de sporen 11 en 12, waar nu een winkelruimte komt. “Je kunt niets aan het toeval overlaten. Alles moet in een bepaalde volgorde, voordat je weer verder kunt. Op deze plek moesten we bijvoorbeeld de tunnel soms even afsluiten voor reizigers, omdat we - boven dit tijdelijke dak - bezig waren aan het uiteindelijke dak dáár weer boven. Dan werden er materialen overheen gehesen. Met het afsluiten van zulke doorgangen, moet je ook in de gaten houden dat andere doorgangen voldoende doorgangsruimte bieden, want er mogen natuurlijk geen gevaarlijke drangsituaties ontstaan. Maar dat hebben we altijd kunnen voorkomen.”

Dynastie-achtige trap

Ter hoogte van de nieuwe vide is nu een tijdelijke trap, waarmee je bij de diverse terrassen en uitspanningen komt. “Hier verrijst een majestueuze Dynasty-achtige trap”, vertelde Ronald Wouters, rondleider namens aannemer Besix. “Je weet straks niet wat je ziet.” Hij geniet er nu al zichtbaar van. Een van de bezoekers uit de rondleiding kijkt naar beneden en herkent zichzelf op de bedoekte schutting die een werkterrein afschermt. Ze staat erop in een rood jasje, met daarnaast een uitspraak van haar: ‘Het is nu nog een beetje rommelig, maar je ziet al goed hoe het gaat worden. Ik ben er blij mee.’ Ze grinnikt. “Ik liep een keer door de hal toen iemand me vroeg wat ik van het station vond en of ik hieraan wilde meewerken. Erg leuk.”

Schipholachtig

De rondleiding ging ook nog langs de interwijkverbinding, de fietsenstalling in aanbouw en bood een kijkje op de treinsporen en de bouw van het busstation aan de Jaarbeurszijde. De meewandelende bezoekers waren gepast onder de indruk van alles wat ze zagen: ‘Een beetje Schipholachtig.’

Zowel ProRail als Besix kijken terug op een zeer geslaagde Dag van de Bouw, een initiatief van Bouwend Nederland, de branchevereniging van bouw- en infrabedrijven. De aangesloten leden stellen een keer per jaar hun mooiste en bijzonderste bouwplaatsen open. Dit was alweer de elfde editie.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers