Gladde sporen voorspellen en bestrijden

30 november 2020

“Bij alles wat wij doen, dus ook bij glad spoor, is veiligheid de belangrijkste factor. Daarna volgt punctualiteit.” Aan het woord is Benedict Houben, officier van dienst spoor bij ProRail. Benedict is operationeel eindverantwoordelijke voor het spoor en zit het ketenoverleg voor waarin ProRail en vervoerders kijken welke maatregelen per dag nodig zijn om het spoor goed berijdbaar en veilig te houden. Nu het herfst is kijkt het ketenoverleg onder meer naar de maatregelen die nodig zijn om gladde sporen te voorkomen.

Speciale treinen

“Speciale reizigerstreinen van NS rijden op doorgaans gladde trajecten standaard met Sandite. Dit is een gel van zand en metaaldeeltjes die op het spoor wordt verspreid om het spoor stroever te maken. De planning van deze treinen hebben ProRail en NS al voor de zomer afgerond om de noodzakelijke logistieke maatregelen op tijd te kunnen regelen. Het ketenoverleg besluit elke ochtend hoeveel Sandite de treinen die dag mee moeten nemen om de trajecten goed berijdbaar te houden. Daarnaast kijken we ook of er op andere mogelijk gladde trajecten een locomotief en wagon met sandite moeten worden ingezet.”

  • Benedict Houben, officier van dienst spoor bij ProRail
    Benedict Houben, officier van dienst spoor bij ProRail
  • Michiel Severin van weerbureau Infoplaza
    Michiel Severin van weerbureau Infoplaza

Weersvoorspellingen volgen

Het weerbureau Infoplaza houdt voor ProRail bij waar en wanneer glad spoor wordt verwacht. Dit is belangrijk: hierdoor kan ProRail lokaal precieze maatregelen nemen om het spoor goed berijdbaar te houden. Om de gladheid op het spoor te kunnen monitoren maakt Infoplaza gebruik van tien verschillende weermodellen, zo vertelt Michiel Severin van Infoplaza. “Deze weermodellen komen uit verschillende landen. We gebruiken het model van de Fransen, Duitsers, Amerikanen en ook die van ons eigen KNMI. Er zit ook echt verschil in deze weersberekeningen, maar juist door te combineren kunnen wij het weer goed voorspellen.”

Bij alles wat wij doen, dus ook bij glad spoor, is veiligheid de belangrijkste factor.

Benedict Houben officier van dienst spoor bij ProRail

Hoe losser de blaadjes, hoe gladder het spoor

Infoplaza kijkt naar meerdere factoren om de verwachte gladheid op het spoor goed in te kunnen schatten. “De verwachte neerslag, luchtvochtigheid en windkracht heeft allemaal invloed, maar ook hoe los de blaadjes aan de bomen hangen. Met name de combinatie van regen en wind zorgt ervoor dat het spoor glad wordt. Bij wind komen er namelijk veel blaadjes los en de regen zorgt ervoor dat de blaadjes aan het spoor blijven plakken.” De voorspellingen van Infoplaza gaan acht dagen vooruit: “De meest betrouwbare voorspellingen kunnen we pas één dag van tevoren doen. De verwachte neerslag en luchtvochtigheid kunnen namelijk snel omslaan,” aldus Michiel.

Allesbehalve saai

Nu het eind november is en er steeds minder blaadjes aan de bomen hangen komt het einde van de gladheid op het spoor in zicht. “Tot ongeveer midden december is gladheid op het spoor echt een ding” zegt Benedict. “Maar elke seizoen heeft weer zijn uitdagingen, zoals de winter met de sneeuw die er nu aan komt. Dit is zeker een uitdaging, maar het maakt het werk allesbehalve saai.” 

Meer over:

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers