Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 17 oktober 2018 - Laatste update: 16 augustus 2020 14:43 uur
ProRail vernieuwt en verbetert het grote rangeerterrein bij de Hanzeboog vlak voor station Zwolle. Het gaat om alle sporen, wissels en installaties en we leggen er een nieuwe beschermende laag onder.
Als je met de trein vlak voor Zwolle aankomt zie je de treinen al staan: het rangeerterrein dat tussen Windesheim en het Engelse Werk bij Zwolle ligt ingeklemd is nu al een belangrijk parkeerterrein voor reizigers- en goederentreinen. Sinds 1904 is dit terrein in gebruik en hard toe aan vernieuwing. In de toekomst willen we hier meer treinen parkeren en zal NedTrain een treinwasinstallatie bouwen om deze te reinigen en te onderhouden.
De ligging van dit parkeerterrein voor treinen is heel bijzonder direct naast een groot waterwingebied. Voor ProRail een belangrijk gegeven om bij de vernieuwing rekening mee te houden. We werken hierin nauw samen met provincie Overijssel, gemeente Zwolle en waterbedrijf Vitens. Het terrein krijgt namelijk een speciale folielaag op een diepte van ongeveer drie meter.
Met deze bescherming voorkomen we dat bijvoorbeeld reinigingswater van treinen in het waterwingebied belandt. Het water dat we opvangen proberen we zo mogelijk in te zetten voor hergebruik, bijvoorbeeld in de wasstraat de treinen.
De operatie beslaat een groot terrein en graven we tot drie meter diepte af. Een mooie grote klus, om een beeld van de omvang te geven:
De aanpak is opgedeeld in twee grote fasen: de eerste fase loopt van oktober tot zomer 2019 en bestaat uit de aanpak van de eerste helft van de sporen. Het betreft het deel dat dicht tegen de Hanzeboog aan ligt. Het tweede deel volgt daarna en ronden we af in zomer 2020. Met deze aanpak blijft een deel van het opstelterrein steeds beschikbaar om materieel (reizigers-, goederen- en werktreinen) rond Zwolle te kunnen blijven parkeren. Het resultaat is een duurzame verbetering, met een beschermde ondergrond en nieuwe strakke sporen van het grootste treinen-opstelterrein in de wijde omtrek. Daarmee kunnen weer decennia tot zelfs een eeuw vooruit.
Om de treindienst tussen Noord-Nederland en de rest van Nederland en de Randstad te verbeteren (Spoorplan Noord-Nederland) is het noodzakelijk het spoor in Zwolle uit te breiden en voor te bereiden op de toekomst. Om dit te realiseren dient onder andere dit opstelterrein bij Hogeschool Windesheim te worden aangepast. Ook komt er een extra spoor vanaf het station naar dit opstelterrein. Meer op www.prorail.nl/zwollespoort.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.