Grote werkzaamheden bij station Amsterdam Zuid

In de nacht van 1 op 2 november schuiven bij station Amsterdam Zuid, in het kader van het project Zuidasdok, een gigantisch betonnen dek door de A10 en het spoor. Het worden ‘zwarte’ dagen, zonder treinverkeer en een afsluiting van de A10 Zuid richting Utrecht. Bouwmanager Arif Kafa van ProRail vertelt hoe deze operatie wordt aangepakt.

Het dek – zeventig meter lang, twaalf meter breed en twee meter hoog – gaat deel uitmaken van het dak van een nieuwe reizigerstunnel voor station Amsterdam Zuid, de Brittenpassage. Tegelijkertijd is het een spoordek waarover treinen rijden. De passage zorgt voor meer capaciteitsruimte voor station Amsterdam Zuid, wat gezien de drukte geen overbodige luxe is. De dakdelen die daarvoor nodig zijn worden dwars door de A10 en het bestaande spoor op hun plek worden geschoven.

Hoe dan?

Maar zo’n betonnen dek van drie miljoen kilo verschuiven, hoe krijg je dat voor elkaar? Bouwmanager Arif Kafa weet er alles van. “Nadat het betonnen dek tegen het talud van de A10 is geschoven, kan op vrijdagavond om exact 23.30 uur de grote verschuiving beginnen. Tegen die tijd hebben we een gat van 85 meter in de weg en het spoor gemaakt. Het asfalt van de A10, het spoor en de grond eronder zijn dan verwijderd, precies ter hoogte van het betonnen dek dat klaarligt langs de Arnold Schönberglaan.”

In het verlengde van het dek zijn vier schuifbalken aangelegd die steunen op eerder aangebrachte funderingspalen waarover het betonnen gevaarte naar zijn definitieve plek zal schuiven. “Deze balken staan in contact met vier cilinders die worden aangedreven door een hydraulische pomp. Die duwen het dek over de balken, waarbij ze met het dek meebewegen. De pompen worden op afstand bestuurd door specialisten, die er overigens wel met hun neus bovenop staan.”

Zeven meter per uur

Er staan ook maatvoerders rondom het dek. “Via spiegels (prisma’s) op het dek, die door middel van een laserstraal precies de coördinaten doorgeven, kunnen zij monitoren of het dek gelijkmatig en waterpas over de balken schuift.” Dit is geen snel klusje. “We zullen zo’n zeven meter per uur afleggen. Als alles helemaal volgens planning loopt, doen we er ongeveer zeven uur over. Dan ligt de kolos tegen 06.30 uur op zijn plek.”

Aan de bak

Maar de champagne kan dan nog niet open, want als het dek dan op z’n plek ligt, moeten de bouwers volop aan de bak om alles weer in de oude situatie terug te brengen. Kafa: “We starten zaterdagochtend meteen met het plaatsen van het spoor, terwijl een ander team de A10 herstelt. Daar wordt onder meer 1800 kuub zand teruggestort en 660 ton asfalt gelegd.”

Als het goed gaat is de A10 is vanaf maandag 05.00 uur open en rijden alle treinen dan weer alsof er niets gebeurd is. Maar het blijft een spannende planning. “We werken op een van de drukste plekken van het land. Als de werkzaamheden uitlopen, zou dat verstrekkende gevolgen hebben. We werken daarom volgens een zeer gedetailleerd schema, zodat op zondagochtend alle reizigers weer gebruik kunnen maken van de trein en op maandagochtend de A10 weer begaanbaar is.”

Live op locatie of via de webcam

Het is mogelijk om het inschuiven live bij te wonen. Maar een stuk makkelijker is het natuurlijk om het inschuiven van het spoordek en alle voorbereidende werkzaamheden live te volgen via de webcams. Deze laten 24 uur per dag zien wat er gebeurt op de bouwplaats.

Gepubliceerd op

Webcam #1

Webcam #2

Webcam #3