Havenbedrijf Moerdijk en ProRail verbeteren veiligheid overwegen

Drie overwegen in het havengebied Moerdijk krijgen beveiliging. Het werk start deze maand. Er komt een verkeersregelinstallatie en we verbreden het asfalt bij de kruising Orionweg-Zuidelijke Randweg. Daarmee wordt het een stuk veiliger voor trein- en wegverkeer en ontstaan er geen files meer vanaf de snelweg. ProRail en havenbedrijf Moerdijk zijn blij dat aannemer Van Gelder nu eindelijk aan de slag kan.
Het projectteam
Het projectteam: Nicole Kamphuis (ProRail), Richard vd Steege (Van Gelder), Bas vd Bosch (Havenbedrijf) en Wilma v Kollenburg (ProRail)

Noodzaak beveiliging 

Havengebied Moerdijk heeft meerdere onbeveiligde overwegen. En hoewel de treinen hier stapvoets rijden, hebben er de afgelopen jaren helaas meerdere ongelukken plaatsgevonden. Daarom verbeteren ProRail en het havengebied Moerdijk de veiligheid voor trein- en wegverkeer door overwegen te beveiligen met spoorbomen. Daarnaast komt er dynamische bewegwijzering. Dit leidt het vrachtverkeer vanaf de snelweg in goede banen en houdt zo het havengebied op veilige wijze goed bereikbaar. 

Aan de slag 

Aannemer VolkerRail start met de vernieuwing van het wegdek van de overwegen. De volgende stap is het plaatsen van de overweginstallaties en het aanpassen van de beveiliging door Van Gelder. De machinist kan de bomen straks handmatig bedienen met een druk op de knop. Als alles volgens planning loopt, stellen we de overweginstallaties eind november in dienst. Een maand later is ook de dynamische bewegwijzering klaar.  

Goede samenwerking 

ProRail regiodirecteur Wendy de Wild: "Dankzij een goede samenwerking met het Havenbedrijf en in goed overleg met het ministerie zijn we erin geslaagd om een aantal overwegen veiliger te maken. In de toekomst willen we meer overwegen aanpakken in haven- en industriegebieden. Naast een goede samenwerking, vereist dat maatregelen passend bij de specifieke omgeving van een havengebied, zoals dat nu in Moerdijk gaat plaatsvinden. Wij zijn heel blij dat de schop nu de grond in gaat."

Ferdinand van den Oever, directeur Havenbedrijf Moerdijk vult aan: “Samen met ProRail nemen we onze verantwoordelijkheid en zorgen we voor een vlotte en veilige afhandeling van goederen over spoor, weg en water. Dit project draagt direct bij aan de verkeersveiligheid en doorstroming van het haven- en industrieterrein.” 

Het projectteam: Nicole Kamphuis (ProRail) - Richard vd Steege (Van Gelder) -	Bas vd Bosch (Havenbedrijf) Wilma van Kollenburg (ProRail)Het projectteam: Nicole Kamphuis (ProRail), Richard vd Steege (Van Gelder), Bas vd Bosch (Havenbedrijf) en Wilma v Kollenburg (ProRail) 

Twee nieuwe opstelsporen 

De komende jaren staat er meer werk op stapel in het havengebied Moerdijk. Om te beginnen wordt volgend jaar de Energieweg op een tweede locatie aangesloten op de Westelijke randweg. Daarvoor laat ProRail een overweg aanpassen en voorzien van beveiliging. In 2023 start de aanleg van twee nieuwe opstelsporen in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hier kunnen straks treinen van maximaal 740 meter lang aan de kant worden gezet om te laden of lossen. 

Gepubliceerd op