Heeft ProRail een slechte reputatie?

Nieuws

31 mei 2016

Het is niet alleen een veelgestelde vraag, maar vooral een veelgehoorde opmerking: 'ProRail heeft een slechte reputatie'. Of toch niet? Oordeel zelf. Feit is in ieder geval: het moet meer open en transparant.

Niet-treinreizigers

Het is ook de treinreizigers, aannemers en overheden opgevallen: het gaat beter op het spoor. Maar onbekend, maakt onbemind want niet-treinreizigers blijven somberder gestemd. De reputatie bleef gemiddeld genomen in 2015 hetzelfde als in 2014. Maar het verschil tussen reizigers en niet-treinreizigers groeit. Feitelijk scoort de reputatie van ProRail in de middenmoot van de Europese transportsector. Op onderdelen scoort ProRail gemiddeld soms veel hoger.

Onderzoek

Dat blijkt uit onderzoek dat ProRail al jaren laat doen naar de reputatie door Reputation Institute . Sinds vorig jaar is deze meting onderdeel van de beoordeling van ProRail door het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Onder treinreizigers en niet-treinreizigers wordt gemeten en het sentiment in de bouwsector, op de arbeidsmarkt en bij overheden wordt gepeild. Dit wordt vergeleken met vergelijkbare organisaties binnen en buiten Nederland.

Doe het beter

Het belangrijkste advies voor een goede reputatie van ProRail is volgens vrijwel iedereen: een goede prestatie op het spoor. In 2015 is de prestatie op het spoor verbeterd en de waardering mede daardoor ook. De waardering stijgt op onderdelen als veiligheid, betrouwbaar/punctueel en duurzaam spoor, maar ProRail als organisatie wel ver achter bij de waardering. Er is in de beleving een verschil tussen 'wat ProRail doet' en 'wat ProRail is'.

Communiceer beter

Een tweede belangrijke factor voor de reputatie is goede communicatie over de prestaties, zowel bij goede als slechte prestaties. De overheden, zoals gemeenten en provincies, laten daarbij nog sterker horen dat het meer open en transparant moet. Hetzelfde geldt voor het goed omgaan met financiële middelen en de communicatie daarover. ProRail scoort dan ook bij alle respondenten het slechts op het onderwerp 'governance': open zijn, eerlijk zijn en doelmatig gebruik van overheidsgeld.

Duurzaam

Frappant genoeg beïnvloedt alle commotie over de financiële perikelen, projectbeheersing en gebruiksvergoeding het oordeel van de treinreiziger nauwelijks. Als de treinen maar veilig en tijdig rijden. Bovendien waarderen ze het duurzame karakter van het spoor en het werk dat ProRail doet op dat gebied. Treinreizigers zijn ook stabieler in hun mening dan de niet-treinreiziger.

Werkgelegenheid

Mensen bij overheden en in de bouwsector zijn overigens aanzienlijk positiever over ProRail dan de treinreizigers. De 'arbeidsmarkt', zoals studenten van technische opleidingen, laat daarbij een enorme stijging van de waardering zien voor ProRail. Terwijl het bedrijf flink is gekrompen qua werkgelegenheid.

In ons jaarverslag kun je alle cijfers nog eens teruglezen. 

Aanpak

Directeur Operatie, John Voppen, zei in een interview op deze website dat hij trots is op de stappen die gezet worden naar een meer open communicatie. Het online dashboard dat elke dag de nieuwste cijfers toont op gebied van operaties is daar een voorbeeld van.

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers