Herstelwerk onder water bij brug over Hollandsch Diep
Nieuws
Het is een bijzondere klus: herstelwerk onder water. Bij de HSL-brug over het Hollandsch Diep, tussen Dordrecht en Moerdijk, zijn erosiekuilen ontstaan rondom de pijlers van de brug. Vanaf 3 november gaat ProRail die kuilen vullen zodat de pijlers onder water weer goed beschermd zijn. De hogesnelheidstreinen tussen Amsterdam, Brussel en Parijs kunnen ongehinderd blijven rijden. De werkzaamheden duren tot medio april 2026.
Ontstaan van erosiekuilen
De erosiekuilen zijn ontstaan door de natuurlijke stroming van de rivier, waarbij zand wordt verplaatst. Het Hollandsch Diep is getijdewater. Het is er eb en vloed met een krachtige stroming, die toeneemt door regenval en smeltwater. Door de kuilen op te vullen met grof zand en deze af te dekken met stenen, voorkomen we dat de bodem verder uitslijt. Zo blijft de grond stabiel en wordt schade aan de pijlers van de brug voorkomen.
De Klerk Waterbouw voert de werkzaamheden uit en wordt hierin ondersteund door Haskoning. Het zand en de stenen worden aangevoerd met binnenvaartschepen, die tijdens het lossen naast een kraanschip liggen. De kraan plaatst het zand en de stenen direct op de juiste plek. De kraanmachinist gebruikt een virtueel onderwaterbeeld: via computermodellen ziet hij exact waar en hoeveel stenen nodig zijn. Deze informatie komt van een peilboot die vooraf en tijdens de werkzaamheden nauwkeurige metingen uitvoert.
Werkzaamheden zonder hinder
Rijkswaterstaat verzorgt vaarbegeleiding tijdens deze werkzaamheden, zodat de scheepvaart veilig kan passeren. Er blijft altijd minimaal één doorvaart beschikbaar voor beroeps- en recreatievaart. En ook het treinverkeer kan ongehinderd doorgaan, de hogesnelheidstreinen tussen Amsterdam, Brussel en Parijs kunnen blijven rijden.
ProRail is namens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat opdrachtgever voor deze werkzaamheden. De HSL-Zuid is een bijzonder stuk spoor. ProRail is hier ‘hoofdbeheerder’ van. Maar het dagelijks beheer, inclusief onderhoud en storingsherstel, is in handen van Infraspeed BV. ProRail heeft deze spoorlijn niet ontworpen of gebouwd. En wij dragen dus niet de dagelijkse zorg voor onderhoud.
De problemen en het herstel
De hogesnelheidslijn kampt op verschillende locaties met uitdagingen, waaronder scheurtjes in het laswerk en schade aan het beton. Daarnaast is er sprake van verschuivingen en verzakking van de spoorbaan. De constructiefouten zijn tijdens het ontwerp en de aanleg van de spoorlijn gemaakt.
Meer nieuws
-
Station Arnhem Centraal viert tienjarig jubileum
19 november 2025
-
Schade door koperdiefstal bij Zwolle hersteld
17 november 2025
-
Herstel overweg Meteren afgerond, treinen rijden weer
1 november 2025