Herstelwerk onder water bij brug over Hollandsch Diep
Nieuws
Het is een bijzondere klus: herstelwerk onder water. Bij de HSL-brug over het Hollandsch Diep, tussen Dordrecht en Moerdijk, zijn erosiekuilen ontstaan rondom de pijlers van de brug. Vanaf 3 november gaat ProRail die kuilen vullen zodat de pijlers onder water weer goed beschermd zijn. De hogesnelheidstreinen tussen Amsterdam, Brussel en Parijs kunnen ongehinderd blijven rijden. De werkzaamheden duren tot medio april 2026.
Ontstaan van erosiekuilen
De erosiekuilen zijn ontstaan door de natuurlijke stroming van de rivier, waarbij zand wordt verplaatst. Het Hollandsch Diep is getijdewater. Het is er eb en vloed met een krachtige stroming, die toeneemt door regenval en smeltwater. Door de kuilen op te vullen met grof zand en deze af te dekken met stenen, voorkomen we dat de bodem verder uitslijt. Zo blijft de grond stabiel en wordt schade aan de pijlers van de brug voorkomen.
De Klerk Waterbouw voert de werkzaamheden uit en wordt hierin ondersteund door Haskoning. Het zand en de stenen worden aangevoerd met binnenvaartschepen, die tijdens het lossen naast een kraanschip liggen. De kraan plaatst het zand en de stenen direct op de juiste plek.
Ogen onder water
De kraanmachinist gebruikt een virtueel onderwaterbeeld: via computermodellen ziet hij exact waar en hoeveel stenen nodig zijn. Deze informatie komt van een peilboot die vooraf en tijdens de werkzaamheden nauwkeurige metingen uitvoert.
Werkzaamheden zonder hinder
Rijkswaterstaat verzorgt vaarbegeleiding tijdens deze werkzaamheden, zodat de scheepvaart veilig kan passeren. Er blijft altijd minimaal één doorvaart beschikbaar voor beroeps- en recreatievaart. En ook het treinverkeer kan ongehinderd doorgaan, de hogesnelheidstreinen tussen Amsterdam, Brussel en Parijs kunnen blijven rijden.
ProRail is namens het ministerie van IenW opdrachtgever voor deze werkzaamheden. De HSL-Zuid is een bijzonder stuk spoor. ProRail is hier ‘hoofdbeheerder’ van. Maar het dagelijks beheer, inclusief onderhoud en storingsherstel, is in handen van Infraspeed BV. ProRail heeft deze spoorlijn niet ontworpen of gebouwd. En wij dragen dus niet de dagelijkse zorg voor onderhoud. Kijk op ProRail en de HSL-Zuid | ProRail voor meer informatie.
ProRail en de HSL-Zuid
Een veelgestelde vraag: wat is de rol van ProRail op de HSL-Zuid? ProRail beheert het hoofdspoorwegnet in Nederland. Wij zijn verantwoordelijk voor aanleg, onderhoud, beheer en veiligheid, inclusief de capaciteitsverdeling.
Lees meer over ProRail en de HSL-Zuid Lees meer over ProRail en de HSL-Zuid
Meer nieuws
-
Herstel overweg Meteren na aanrijding vrachtwagen
1 november 2025
-
Dieren in het spoor: jaarlijks 30.000 minuten vertraging
28 oktober 2025
-
Nedersaksenlijn officieel van start
6 oktober 2025