Innovaties die het verschil maken

Het spoor is een van de meest duurzame wijzen van vervoer. Zo rijden de meeste treinen elektrisch en is daardoor de CO2-uitstoot laag ten opzichte van bijvoorbeeld de vrachtwagen of boot. Om deze voorsprong vast te houden, blijft ProRail innoveren. Deze week komen onze innovaties dan ook langs tijdens de Europese conferentie in Rotterdam.

TEN-T dagen

Op dit moment vindt in Rotterdam de Trans Europees Netwerk voor Transport (TENT-T) conferentie plaats. Hier ontmoeten zeker 2000 vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en overheden uit heel Europa elkaar om de netwerken over weg, water en spoor te verbeteren.

Routelint

Het programma Routelint geeft machinisten real-time informatie over spoor, wissels en seinen, waardoor ze veel beter kunnen inspelen op wat op hun pad komt. Op dit moment is onze klant DB Cargo, bezig met het uitrollen van Routelint. De applicatie die draait op een tablet werd al door een aantal NS machinisten gebruikt. Nu wordt deze dus ook geïntroduceerd bij het goederenvervoer. Volgende week gaan de eerste goederentreinen met Routelint rijden. Routelint is een stap verder op weg naar het rijden in een groene golf, dus een treinreis met zo weinig mogelijk onderbrekingen. Ook reizigersvervoerders gaan op termijn met Routelint werken.

Goederentreinen met een automatische piloot

Een andere ontwikkeling is het rijden van treinen waarbij de machinist tijdens de rit gebruik maakt van een automatische piloot. DB Cargo heeft ProRail eind vorig jaar benaderd voor een proef met zelfrijdende goederentreinen op de Betuweroute. De Betuweroute is uitgerust met beveiligingssysteem ERTMS en is een van de meest moderne spoorlijnen van Europa en leent zich daarom uitstekend voor deze tests. Op dit moment onderzoeken we, samen met andere betrokken partijen wat nodig is om de proeven veilig te laten plaatsvinden.

Gepubliceerd op