Interview medewerkers Botlekbrug #1 - Monteurs dagelijks onderhoud
Nieuws
Nu Rijkswaterstaat, ProRail en A-Lanes A15 in het laatste jaar van de afbouw van de Botlekbrug zitten, is het tijd om eens aandacht te schenken aan de mensen achter deze imposante brug. Als eerste zijn de mannen die ervoor zorgen dat de brug blijft functioneren aan de beurt: de onderhoudsmonteurs Marcel, Peter en Radek.
De Botlekbrug over de Oude Maas is de grootste én snelst openende en dichtgaande hefbrug in de wereld. Deze eigenschappen en het feit dat de brug gemiddeld 6.000 keer per jaar open en dicht gaat, maakt dat de Botlekbrug technisch gezien, maar zeker ook qua onderhoud een unieke brug is.
Prototype
Bij het ontwerp van de brug zijn de grenzen van techniek opgezocht om de openingsfrequentie én de uitzonderlijke bewegingssnelheid mogelijk te maken. Omdat er geen vergelijkbare brug is, mag de Botlekbrug gezien worden als een ‘prototype’, ook voor onderhoud.
Onzichtbaar voor het publiek
Het onderhoud van de Botlekbrug is, in ieder geval tot 2035, in handen van A-Lanes A15. Daarbij is een centrale rol weggelegd voor de onderhoudsmonteurs; Marcel, Peter en Radek. Onzichtbaar voor het publiek zorgen deze mannen dacht en nacht voor het onderhoud van de brug. Zij kennen de brug als hun broekzak. Het is ‘hun’ brug. Dat is ook niet zo vreemd wanneer er dagen zijn geweest waarop de mannen langer in de brug waren, dan thuis.
Essentiele schakels
De onderhoudsmonteurs kennen ieder hoekje en gaatje van de brug. Maar dat niet alleen. Zij weten hóe de brug zich gedraagt. Hoe deze reageert op veranderingen en aanpassingen. Voor hen ‘leeft’ de brug, ondanks dat deze gemaakt is van staal en beton. Zij kennen de invloed van hitte en kou. En horen wanneer een specifiek onderdeel aandacht nodig heeft.
Geen standaard handboek voor onderhoud
Marcel is het technisch geweten van het onderhoudsteam. Marcel is een man met een decennialange ervaring in vele, complexe constructies. En hij heeft aan de wieg gestaan van het onderhoudsregime van de Botlekbrug. Al pionierend heeft hij ontdekt waar de onderhoudsgevoelige locaties in de brug zitten. ‘Er is geen tweede Botlekbrug, dus er was niet iets als een standaard handboek. De brug had vanaf het begin veel storingen. Wat wij wilde doen was zo snel mogelijk een 'normale' beschikbaarheid bereiken. Als we een handboek hadden gehad, was dat misschien makkelijker geweest.’
Door voortdurend storingen te analyseren en verbeteringen en aanpassingen door te voeren is de brug betrouwbaarder geworden. ‘Meest legendarisch zijn roostertjes tegen duiven. Die zaten plaatsen waar wij ze niet wilde hebben. De roostertjes hebben dat opgelost.’ Het is slechts een klein en eenvoudig voorbeeld van de tientallen kleine en (zeer) grote aanpassingen die door het onderhoudsteam zijn doorgevoerd. Soms na wekenlang analyseren en zoeken naar wat de oorzaak achter een specifieke storing is. ‘Door storingen te blijven onderzoeken en onderhoud te doen hebben we veel ervaring opgedaan en weten inmiddels waar alle gevoelige plekken in de brug zitten.’ Dat is best een uitdaging die veel doorzettingsvermogen vereist. ‘Soms was het één stap vooruit en dan weer twee stappen terug, zoals in het eerste jaar vaak het geval was. Heel frustrerend.’
Al het werk heeft een onderhoudsplan opgeleverd dat anders is dan de oorspronkelijke plannen op papier. ‘Gelukkig hebben we nu een brug die betrouwbaarder is, dat wil zeggen die minder storingen heeft. Ik ben er daar best wel een beetje trots op.’ aldus Marcel.
Team met passie voor onderhoud
‘De sfeer in het onderhoudsteam is meer dan goed te noemen.’ Aan het woord is Peter, naast Marcel en Radek een van de mannen van het onderhoudsteam. ‘De sfeer tussen andere collega’s op de brug is ook goed,’ vult Radek hem aan ‘we zijn 1 grote familie, iedereen staat altijd, maar dan ook echt altijd voor elkaar klaar. Dag en nacht. Toe en met de brandwachten aan toe.’ De collegialiteit is enorm. Dat moet ook wel. ‘De afgelopen jaren hebben we best een hoop technische ellende meegemaakt. We hebben buiten gewone werktijden de meest complexe problemen moeten oplossen. Dit heeft een band gesmeed die tot op vandaag bestaat.’, aldus Peter. Onderhoud is niet alleen dat periodieke likje vet of het tijdig wisselen van die hydrauliekslang tijdens kantooruren. Onderhoud op de Botlekbrug is ook het onder tijdsdruk vervangen van dat loodzware, stalen onderdeel op die onmogelijke plaats boven het water, ook met slecht weer. Met moeren die niet los willen, terwijl de natte sneeuw in je kraag blaast en de rest van Nederland warm onder de wol ligt of lekker droog in de auto zit. Dan moet je werk je passie zijn, en dat helpt het ook als je een echt team bent.
Peter en Radek zijn de twee ‘jongsten’ binnen het onderhoudsteam. Waarbij ieder zijn specifieke vaardigheden inbrengt. Radek is gezegend met een pak spieren. Dit is mooi meegenomen bij de vele bouten en moeren die de Botlekbrug kent, maar dat Radek rustig en geordend is en zich niet gek laat maken zijn ook waardevolle eigenschappen als veiligheid een drijvende kracht is achter de werkzaamheden. Júist als de brug een keer niet doet wat zij moet doen en de druk hoog is omdat je de gebruikers niet te lang wilt laten wachten.
Peter is niet alleen verantwoordelijk voor het reguliere onderhoud van de Botlekbrug, maar is ook lid van het storingsteam. Als de Botlekbrug een storing heeft is Peter de eerste die gebeld wordt. Peter heeft de spreekwoordelijke Grote Rode Telefoon op zijn nachtkastje staan. En als de Botlekbrug dienst weigert, is het dikwijls Peter die de eerste hulp verleent. Gelukkig is dat steeds minder aan de orde nu het aantal storingen is teruggebracht. Storingsvrij zal de brug echter nooit zijn. Het is en blijft een grote machine met een complexe techniek.Radek: ’Er is een huizenhoog respect voor elkaar en als er een storing of probleem is, springt iedereen bij om te helpen. Letterlijk maar ook onze de Brugteam-app. Echt heel bijzonder om mee te maken.’
Onmisbaar dus, deze mannen. Hoewel zij voor het publiek onzichtbaar zijn, vormen zij een essentiële schakel in het goed functioneren van de Botlekbrug.
Meer nieuws
-
Dag en nacht werk in Wierden
3 oktober 2024
-
Grote stappen bij nieuwe reizigerstunnel station Amsterdam Zuid
30 september 2024
-
Werk aan het spoor tussen Meppel en Leeuwarden
26 september 2024